Het grote voorleesboek voor rond de 6 jaar [recensie]

cover vhet grote voorleesboek zes jaarJe bent (bijna) zes en het leven is zo druk en spannend! Er zitten wiebeltanden in je mond, je moet je zwemdiploma halen en leren klokkijken en je wilt natuurlijk rondsjezen op je eerste grote fiets. Op school leer je steeds beter lezen en schrijven, misschien ken je zelfs al een paar woorden in een andere taal. En dan hebben we het nog niet eens over schoolreisjes en logeerfeestjes en… Speciaal voor alle zesjarigen zit dit boek boordevol nieuwe en klassieke verhalen, versjes en tekeningen van veel bekende schrijvers en tekenaars. Alles zit erin: van herkenbare alledaagse gebeurtenissen tot dierenverhalen en sprookjes. Luister ademloos naar de belevenissen van Pippi Langkous, Vos & Haas, Knofje, Krik de eekhoorn, Ties & Trijntje, Beer & Bever en vele anderen. Want zij vinden het leven net zo druk en spannend als jij!

Wat een geweldige reeks, deze voorleesboeken die zijn samengesteld rondom een bepaalde leeftijd!
We hadden het boek van het 4e jaar voor mijn dochter, hebben dit Grote Voorleesboek voor 6 jaar lekker gelezen en ik weet nu al het ultieme cadeau voor de 7e verjaardag van mijn zoon….

FullSizeRender-3
Wat deze boeken zo leuk maakt, is dat ze qua onderwerpen perfect passen bij de leeftijd. Dat geldt niet alleen voor de verhalen, maar ook voor de afbeeldingen/tekeningen én vooral ook qua lengte van de verhalen. Een kind van zes  kan wel wat meer tekst en langere verhalen aan en dat zie je ook terug in het boek. Op deze leeftijd kan je ook al heel goed een heel boek lezen met één verhaal en dan steeds een hoofdstuk doen, maar als je zin hebt in zomaar een verhaaltje tussendoor of meer afwisseling of keuzevrijheid, dan is dit een aanrader.

FullSizeRender-2
Als we gaan lezen, lees ik altijd een paar titels op en dan kiest mijn zoon daaruit. En nu hij het boek beter kent kiest hij soms ook op de plaatjes zelf een verhaal uit.

FullSizeRender-4
De verhalen zijn niet de minste, geschreven door van bekende schrijvers en ondersteund door tekeningen van bekende illustratoren. Denk aan Paul Biegel, Marianne Busser & Ron Schröder, Hanna Kraan, Jaap ter Haar, Sieb Posthuma en Thé Tjong–Khing. De verhalen hebben diverse thema’s: wiebeltanden, monsters, weglopen, boodschappen doen en griep, maar bijvoorbeeld ook het sprookje van de wolf en de zeven geitjes en grappige verhalen als ‘het poepkasteel’ over dit nog immer zo geliefde thema.

FullSizeRender-1

Dit boek is een goede stimulans om te blijven voorlezen, al is mijn zoon bijna zeven en kan hij het al best aardig zelf. Het blijft zo knus om samen in bed een verhaal te lezen en dit vind ik een hele goede aanvulling op wat we hebben om lekker samen te blijven lezen!
Bovendien vraag ik hem vaak om zijn aandeel te doen door bijvoorbeeld de titel te lezen, die is groter en dikker gedrukt.

Het grote voorleesboek voor rond de zes jaar – verschillende auteurs
Voorleesboek, hardcover, 240 pagina’s, Uitgeverij Ploegsma