De waanzinnige boomhut van 65 verdiepingen [recensie]

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-1De waanzinnige boomhut van Andy en Terry heeft nu 65 verdiepingen! Hij is uitgebreid met een dierentrimsalon, een verjaardagskamer waarin het altijd jouw verjaardag is (ook al is het dat niet), een ruimte vol met ontploffende oogbollen, een lollyshop, een drijfzandbak, een mierenboerderij, een tijdmachine, en WaanCNN: een tv-zender die je 24 uur per dag op de hoogte houdt van de laatste boomhutnieuwsberichten, de laatste plannen en de laatste roddels. Dus waar wacht je nog op? Kom naar boven!

Dat was te verwachten: Het nieuwste boek van De Waanzinnige Boomhut was binnen één dag door zowel mijn oudste zoon (bijna 12 jaar) als mijn jongste zoon van 9 jaar uitgelezen. Ditmaal niet ná elkaar, maar steeds door elkaar heen. De jongste begon, maar omdat hij ziek is, moest hij halverwege de ochtend een uurtje gaan slapen, zodat de oudste kon beginnen met lezen. Toen de jongste wakker werd, zaten ze samen in het boek te bladeren en te lachen om de tekeningen en de dingen die ze in de verhalen allebei leuk vonden.

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-14

De oudste mocht nog even verder lezen en liet ook steeds aan mij zien wat er allemaal zo grappig was. En grappig is het: in deze serie boeken komt er in ieder deel een groot stuk bij de boomhut bij. Waar De Waanzinnige Boomhut in het eerste deel nog 13 verdiepingen had, heeft hij er in deel 5 al 65. Ook goed om de tafel van 13 te leren 😉

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-5

In dit deel zijn er niet alleen leuke, nieuwe kamers, zoals een lolly-shop met alle lolly’s die er bestaan uit het verleden en de toekomst, maar wordt er ook gereisd in de tijd met een omgebouwde kliko, onder andere naar het oude Egypte waar schaduw gemaakt moet worden. Overigens ook complimenten voor de vertaling, Edward van de Vendel!

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-15

Toen de oudste en de jongste zoon allebei even ver waren in het boek, zijn ze naast elkaar in de bank gaan zitten en hebben ze het boek samen verder gelezen. Wanneer de ene wat sneller klaar was met de tekst, ging hij gewoon de tekeningen verder bekijken, ze zitten namelijk vol details, en daarover de ander weer inlichten, zodat ze weer samen verder konden. Ik vermoed dat ná het uitlezen van dit nieuwste deel over de Waanzinnige Boomhut, de andere boeken van Andy Griffiths  & Terry Denton ook weer uit de kast gaan komen.

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-12

Wat een schitterende boekenreeks. Mijn kinderen houden gelukkig van lezen, maar deze serie maakt boeken lezen voor ieder kind aantrekkelijk. Zelfs voor kinderen die moeite hebben met het lezen van dikkere boeken, is dit een aanrader. Door de afwisseling van tekst en tekeningen is het voor veel kinderen haalbaar om met plezier de bijna 400 pagina’s door te nemen. Andy Griffiths  & Terry Denton, bouw de boomhut alsjeblieft nog veel verder uit!

De waanzinnige boomhut van 65 verdiepingen – Andy Griffiths  & Terry Denton
Hardcover, 384 pagina’s, uitgeverij Lannoo

waanzinnige-boomhut-65-verdiepingen-recensie-copyright-trotse-moeders-13