Laat me los – thriller van Anja Feliers [recensie]

laat-me-los-anja-feliers-recensie-copyright-trotse-moeders-2Tijdens een feestje ziet Kathleen een vroegere schoolvriendin terug. Deze vertrouwt haar toe dat haar man Alex al jaren kampt met een angstpsychose die zulke proporties heeft aangenomen dat het haar huwelijk langzaam maar zeker ruïneert. Ze vraagt Kathleen, die psychologe is, haar en haar man te helpen. Kathleen stemt toe, maar al snel blijkt dat ze een hele klus heeft aan Alex. Iets uit het verleden domineert zijn leven, maar ondanks zijn schreeuw om hulp kan, wil en durft hij Kathleen niet in zijn ziel te laten kijken. Wat houdt Alex achter? Waarom is hij zo overbeschermend ten opzichte van zijn dochter? Welk geheim draagt hij mee dat zijn ondergang zou kunnen betekenen? Kathleen ziet de ernst van de situatie in. Als ze Alex wil helpen heeft ze geen tijd te verliezen.

Ik lees graag boeken op volgorde, zeker thrillers zoals die van Anja Feliers, omdat ook het privé leven van de hoofdpersoon, psychologe Kathleen Verlinden, zich in de boeken ontwikkelt, evenals dat van haar ex-man, vriend en dochter. Toch zijn de boeken ook prima ‘los’ te lezen. Gelukkig maar, want ik had al een aantal andere boeken van Anja Feliers gelezen voordat ik aan dit boek begon!

laat-me-los-anja-feliers-recensie-copyright-trotse-moeders-2

Voor mij dus wel leuk om stukjes die eerder waren gebeurd en die ik niet miste in de volgende boeken, alsnog te lezen, zodat toch meer dingen op hun plek vielen. Maar goed, daar ging dit boek niet over. In de eerste plaats kijk je mee met Linda, Alex en hun dochter Hanne. Boven ieder hoofdstuk staat een van de namen van de personages, zodat je weet vanuit welk gezichtspunt of vanuit welke gedachten het hoofdstuk geschreven is. Door zoveel verschillende invalshoeken, krijg je als lezer een heleboel informatie, wat het extra leuk maakt om mee te denken over wat er nu precies aan de hand is.

laat-me-los-anja-feliers-recensie-copyright-trotse-moeders-4

In het begin van het boek trekt Linda, een vroegere kennis van Kathleen Verlinden aan de bel: haar man Alex is obsessief bezig met de veiligheid van hun dochter. Ze mag niets, niet ’s avonds met een vriendin afspreken, niet met een groepje vrienden iets ondernemen. Volgens Linda loopt het uit de hand en begint ze op een punt te komen dat ze zich afvraagt of ze wel met Alex verder wil.

laat-me-los-anja-feliers-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Alex zegt toe in therapie te gaan bij Kathleen, maar durft in eerste instantie weinig prijs te geven. Ondertussen zien we ook het leven van Kathleen en van de andere personages verder lopen, maar rode draad is natuurlijk waarom Alex zo bang is dat zijn dochter iets zal overkomen EN of hij daar gelijk in heeft….

laat-me-los-anja-feliers-recensie-copyright-trotse-moeders-1

Meer ga ik inhoudelijk niet vertellen over dit boek, dat zou jammer zijn. Zoals alle boeken van Anja Feliers is ook dit boek aangenaam om te lezen. Ze schrijft erg prettig. Qua verhaal vond ik dit een van de mindere boeken. Er waren wel erg veel toevalligheden, zoals dat de boomhut, die een belangrijke rol speelt in het boek, toevallig in de tuin van het huis staat dat een vriendin van Kathleen gekocht heeft, het contact tussen ‘Xandra’ en Alex en de ontknoping is naar mijn mening ook wat te onwaarschijnlijk, maar dat maakte voor het leesplezier niet uit!

Laat me los – Anja Feliers
Bekijk op bol.comTweede thriller met Kathleen Verlinden
Paperback, 320 pagina’s, uitgeverij Lannoo