Laatste ergotherapie-sessies – vervolg [persoonlijke blog]

De afgelopen weken heb ik over meerdere observatiesessies geschreven. Logopedie en fysiotherapie heb ik inmiddels afgerond en als laatste schrijf ik nog een blog over ergotherapie. Voor mijn eerdere blogs, onder andere over deze onderwerpen, klik hier >>>>

24 juni t/m 25 augustus 2014

Muisstaartje
Tijdens een van de laatste sessie ging de therapeute Syrah op groep drie niveau observeren. Ze kreeg een stuk papier met daaronder carbon papier. Op die manier kon de therapeute dus goed bekijken hoe hard Syrah precies op het papier drukt tijdens het schrijven. Niet alleen de druk van haar hand, maar ook de druk van de pen.

Daaruit bleek dat ondanks dat ze de pen ontzettend strak in haar handen geklemd houdt dat de druk op het papier wel mee valt. Als tweede test kreeg ze een muisstaartje onder de palm van je hand en je moest de druk zo verhogen dat de muis niet weg kon lopen. De ergotherapietherapeute trok er – tijdens het schrijven aan – een paar keer aan, en Syrah hield de muis goed tegen.

Daarna kreeg ze de opdracht om in vijf minuten tijd een stuk tekst over te schrijven. Helaas kwam ze niet verder dan de eerste vier regels. We hebben het ook gehad over de juffen van Syrah en de therapeute was benieuwd of ze deze juffen weer zou krijgen of dat ze over zou stappen naar een nieuwe juf.

Zoals ik al eerder schreef moest ze gaan doubleren en we hoopten erop dat ze niet nogmaals bij dezelfde leerkrachten zou komen. Wij als ouders willen graag kijken naar de positieve dingen die Syrah kan, maar de leerkrachten benoemen keer op keer wat ze niet kan. Voor ons is dat een onhoudbare situatie.

Niet vanzelfsprekend
Dat schrijven wel heel erg lastig is blijkt wel uit de oefeningen die de therapeute voor haar bedacht heeft. Op een dag kreeg ze een geplastificeerde pagina waar je met stiften op mocht schrijven. Ook had de therapeute er een boek bij gepakt waarin allerlei voorbeelden stonden van woorden met pijltjes langs de letters. Op die manier kon Syrah goed zien hoe de letter gemaakt moet worden en kon ze tegelijkertijd oefenen.

Luisteren is helaas niet Syrahs beste kant dus toen de therapeute zei dat ze de letter m moest maken besloot ze zelf voor de letter F te gaan. De therapeute zei er niets van en liet Syrah haar gang gaan. Enerzijds wilde ik haar corrigeren, maar tegelijkertijd vond ik het ook heel verhelderend om te zien dat de therapeute er niet een punt van maakte en Syrah liet oefenen wat ze zelf graag wilde.

Na de letters gingen ze naar de cijfers en de therapeute leerde haar hoe ze met de cijfers tegen de lijntjes moet laten botsen. Dat laatste vond Syrah vrij lastig, in het bijzonder de vijf. Tussen de lijntjes schrijven lijkt zo makkelijk als volwassene, maar wanneer je je kind er zo mee ziet stuntelen besef je je dat het niet zo heel vanzelfsprekend is.

Syrah heeft met heel veel dingen op dit moment moeite, maar ik moet zeggen dat het haar aan doorzettingsvermogen niet ontbreekt. Hoewel het allemaal heel lastig is, geeft ze het niet zomaar op. Dat ontroerd me! De therapeute kopieerde het papier voor ons en heeft het meteen geplastificeerd zodat we keer op keer kunnen oefenen. Dat is overigens tegelijkertijd een tip.

Als je je kind wilt laten oefenen met schrijven, zorg dat dat je een voorbeeld plastifiseert zodat ze die keer op keer met stift kunnen overtrekken. Na het oefenen gewoon even de stift verwijderen met een doekje en opnieuw beginnen.

Speelmuur
De allerleukste therapiesessie was met de Nebula lichtmuur genoemd en ik zou bijna zeggen dat ik hem graag in huis zou willen hebben.

Nyoyn
Bron foto: Shell live wire

Je kunt er meerdere spellen op spelen en oefeningen op doen. Wat Syrah deed kun je vergelijken met die tekeningen waar je van punt naar punt een lijn moet trekken. Aan het eind komt er dan een figuur tevoorschijn. Verplaats dit papier in gedachten naar een grote witte muur. In plaats van met een pen trek je de lijn met je vlakke hand. Uiteindelijk kwam er een prachtige draak tevoorschijn en daarmee werden de observatiesessies afgerond.

Door te vertellen over deze observatiesessies wilde ik jullie een kijkje laten nemen in het traject dat wij hadden met Syrah. Daarnaast hebben we ook sessie gehad met de (neuro)psycholoog en maatschappelijk werk. Met dit blog sluit ik alle ergotherapie-, logopedie- en fysiotherapie-observaties af.

About Leandrah

c.aagenborg@chello.nl'
Mijn naam is Leandrah. Ik ben de trotse moeder van dochter Syrah (2007) en zoon Jonah (2011). Onze dochter heeft in 2014 in een revalidatie traject gezeten, omdat er een vermoeden was dat zij aan een val hersenletsel heeft overgehouden. Dit is een zeer intensief traject geweest. Het niet kunnen concentreren en het niet goed kunnen opslaan van informatie bleek na lang onderzoek niet het enige probleem te zijn, Syrah is moeilijk lerend en heeft een lager IQ dan gemiddeld. Dat zijn maar uitslagen, voor ons is ze een kindje dat zich bekommert om andere kinderen en ontzettend lief is. Niet snel daarna mocht ze naar speciaal basisonderwijs en sinds september 2019 zit ze op het praktijkonderwijs. Onze zoon Jonah ontwikkelt zich in een razend tempo en is ontzettend nieuwsgierig. Hij heeft een goed analytisch denkvermogen en weet binnen enkele seconden verbanden te leggen, ook in situaties waarin hij nog nooit eerder is geweest. Hij is zeer leergierig en neem alles in zich op als een spons, maar heeft echter wel moeite met sociale situaties. Hij kan zich gelukkig ook goed alleen vermaken en speelt graag urenlang met zijn bussen, trams en treinen. O en met de iPad, maar dat is geheim ;-).

Check Also

Ergotherapie observatie 2 [persoonlijke blog]

In een eerdere blog schreef ik al over de intake en de eerste observaties van …