Butcher’s Crossing – John Williams [recensie]

Screenshot 2014-05-02 at 09.29.45Amerika, 1873. De jonge Will Andrews stopt met zijn opleiding aan Harvard en trekt westwaarts op zoek naar avontuur, naar het echte Amerika. Als hij na een lange reis aankomt in het van God en iedereen verlaten dorp Butcher’s Crossing in Kansas neemt Andrews een ingrijpend besluit: hij gaat mee op wat een van de laatste grote jachten op de bizon zal zijn, een dier dat vrijwel uitgeroeid is door de handel in huiden.

William Andrews is een jonge student, die een innerlijk verlangen voelt, alleen is hem niet geheel duidelijk waarnaar. Hij vertrekt naar de afgelegen nederzetting Butcher’s Crossing, maar ook daar blijven is geen optie. Hij gaat met een drietal ervaren jagers mee op bizonjacht, naar een omgeving die nog nauwelijks ontdekt, woest en verlaten is. En vindt daar niet alleen bizons, maar ook de leegte en verlatenheid waardoor hij ontdekt wie hij is en wat hij met zijn leven wil.

Screenshot 2014-05-01 at 22.19.10De personen in dit boek worden prachtig beschreven. Hoewel je het hele verhaal beleefd vanuit de hoofdpersoon, Will, is met name Miller, de man die de bizonjacht leidt, een bijzonder persoon. Ondanks zijn drive, zijn passie heeft hij een zorgzame kant die even natuurlijk overkomt als de hardheid van het leven in Amerika in de 19de eeuw en de ontberingen tijdens de jacht.

De pure manier van schrijven maakt Butcher’s Crossing tot een prachtig boek. Het geeft een prachtig beeld van het leven in die tijd, maar ook van de beschreven personen in het boek. De innerlijke ontwikkeling die Will doormaakt, die hij soms bijna verbaasd opmerkt, is mooi om te volgen en zelf vond ik het erg interessant om een bizonjacht als deze te lezen. Als kind heb ik met mijn vader talloze westerns gezien en dit boek lijkt veel meer op hoe het ècht was, dan de geromantiseerde versies van de zwart-wit films uit mijn jeugd.Screenshot 2014-05-01 at 22.18.30

Eerder had ik al “Stoner” gelezen, ook van John Williams (lees <hier> de recensie). Ik maakte de vergissing om aan dit boek te beginnen met Stoner nog in mijn achterhoofd, maar deze twee boeken zijn niet te vergelijken. Bij Butcher’s Crossing moest ik echt een flink stuk lezen om echt “in” het boek te komen en het heeft me ook niet geraakt zoals “Stoner” dat deed. Het thema van Stoner sprak me meer aan en ik kon me direct meer inleven in de hoofdpersoon, maar eenmaal verdiept in Butcher’s Crossing werd ik ook bij dit boek geraakt door de puurheid, de schijnbare eenvoud van de manier van schrijven.

Ik kan dan ook niet anders dan ook dit boek van John Williams aan te raden. Het is haast niet te geloven dat zijn oeuvre niet eerder ontdekt is, want het is zo prachtig. Ga de boeken niet met elkaar vergelijken, maar geniet van de schoonheid van ieder boek apart, ze zijn allebei zeer de moeite waard!

Butcher’s Crossing – John Williams
Paperback, 334 pagina’s, uitgeverij Lebowski