Zoek naar mij [thriller-recensie]

Een vermiste jonge vrouw heeft aanwijzingen achtergelaten om haar te vinden, maar voor wie?

Sinds haar ontvoering een paar jaar geleden is Flora Dane’s leven voorgoed veranderd. Nu helpt ze op haar forum andere “overlevers’ en geeft ze adviezen over hoe je nooit meer slachtoffer hoeft te worden. Als een van de bezoekers van haar forum als enige een gezinsmoord overleeft en daarna spoorloos verdwijnt, probeert Flora haar op te sporen. Heeft het meisje weten te ontsnappen? Of is ze de moordenaar?

D.D. Warren wordt opgeroepen bij het onderzoek en vindt daarbij Flora op haar pad. Beiden zijn op zoek naar een ander soort gerechtigheid, en ze zullen hun krachten moeten bundelen om de aanwijzingen te ontrafelen waarmee de vermiste jonge vrouw lijkt te vragen: Zoek naar mij.

Nou, ik begin meteen maar met dat ik bovenstaande omschrijving niet goed vind passen bij hoe ik het boek heb ervaren. Ik heb Zoek naar mij niet gelezen als een boek waarin een vermiste tiener sporen achterliet waarmee ze gevonden kon worden. Wat ik wel heb gelezen is een verhaal over een tiener waarvan moeder, stiefvader, zus en broertje vermoord zijn en die zelf spoorloos verdwenen lijkt. Slachtoffer of dader? Het is aan rechercheur D.D. Warren om daar, met haar collega’s achter te komen.

Stukje bij beetje komt het verhaal van de gezinsleden van het vermoorde gezin naar voren, met name de laatste 5 jaar waarin de zussen in een pleeggezin terechtkwamen omdat moeder dronk. Het broertje kwam in een ander pleeggezin. Ook de terugkeer naar het stadsdeel waar het pleeggezin woonde, blijkt een belangrijke factor in het moord-mysterie. En wanneer er nog een paar schietpartijen plaatsvinden waar gewonden bij vallen, wordt het alleen maar belangrijker om de achtergronden te ontrafelen.

Een andere belangrijke persoon in het boek is Flora Dane, zelf ooit slachtoffer van een gruwelijk gebeuren en nu iemand die andere slachtoffers probeert weer in staat te stellen een leven op te bouwen. Door haar inzichten en haar visie, wordt er sneller duidelijkheid gegeven over wie er mogelijk allemaal betrokken zijn en wat er zich precies heeft afgespeeld.

Inhoudelijk wil in niet meer kwijt. Ik heb genoten van de manier waarop verschillende personages bijdragen aan het verhaal en van de schrijfstijl van Lisa Gardner. Op zich gebeurt er niet eens zoveel dat je er bijna 450 pagina’s voor nodig hebt, maar het boek blijft boeien en het blijft spannend om verder te lezen. Ook de traumatische gebeurtenissen die Flora heeft meegemaakt en het effect daarvan op haar dagelijkse leven, denken en doen, is erg goed geschreven. Ik vraag me af of er ook een boek komt (of al is?) over Flora, in ieder geval zou ik dat graag lezen! En ik hoop ook op volgende boeken van Lisa Gardner met Flora en D.D. als samenwerkende speurders!

Zoek naar mij – Lisa Gardner
Paperback, 448 pagina’s, uitgeverij Cargo