Het feestwinkeltje [recensie]

Marianne Busser en Ron Schröder zijn niet meer weg te denken uit de kinderboekenwereld. Ditmaal recenseer ik een boek afkomstig uit een serie. De serie gaat over verschillende winkels en aan mij de eer om “Het feestwinkeltje” samen met mijn zoontje aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Eerder recenseerde ik van dit schrijversduo al “De olifant en de kist vol appels”  en was daar zeer over te spreken. Dit is een van de lievelingsboeken van mijn zoontje en ik moet dit keer op keer (soms tot mijn grote ergernis dat zijn keuze niet eens op een ander boekje valt) voorlezen.

“Het feestwinkeltje” is echter van geheel andere aard. De tekst is geschreven in dichtvorm, wat het voor kinderen erg aantrekkelijk maakt. Liedjes en gedichtjes zijn voor kinderen altijd erg leuk omdat ze dan makkelijker mee kunnen zingen/praten. Hoewel het ouderwets aan kan doen valt dat met deze tekst mee. Het is een erg grappig verhaaltje over allerlei fopspullen uit het feestwinkeltje. Voor een kind, zeker vanaf een jaar of 3, is het verhaal erg grappig. Ik denk dat het rond de carnavalstijd een extra dimensie krijgt voor kinderen.

De illustraties (door Ingrid ter Koele) zijn iets traditioneler en simpeler dan mijn smaak is. Ze zijn erg mooi en kleurrijk en spreken kinderen denk ik wel erg aan. Ik hou zelf echter meer van iets modernere of juist heel nostalgische illustraties en dit hangt er voor mijn gevoel een beetje tussenin. Aan de andere kant past dat natuurlijk wel weer beter bij de traditionele dichtvorm. Bovendien mag het de pret niet drukken, want met dit rijk geïllustreerde boek mét grappig verhaal kan een peuter of kleuter zijn geluk niet op.

Het Feestwinkeltje – Marianne Busser en Ron Schröder
Geïllustreerd door Ingrid ter Koele
Hardcover, 32 pagina’s, Uitgeverij Moon