Candy Crush – het bordspel [recensie]

Dit vind ik dus echt een briljant idee: een bordspel maken van een enorm populaire game. Candy Crush en de varianten daarop wordt gespeeld door jong en oud(er), het is vriendelijk, eenvoudig, uitdagend en verslavend. Ook in mijn gezin wordt het regelmatig gespeeld, het is een spel waarbij geluk een rol speelt, maar waarbij strategisch denken ook belangrijk is. Ik ben zeer benieuwd naar de bordspel-versie van Candy Crush!

Algemene informatie
Speel het populaire Candy Crush nu samen met je vrienden! Verzamel alle bekende snoepjes en pak als eerste de kers! Maar pas op, wanneer je 3 dezelfde snoepjes op een rij hebt valt je hele plan in duigen. Ga je voor de snelle route of probeer je eerst de weg van je tegenstanders te verstoren? Heb jij als eerste de kers te pakken? Dan heb je dit Candy Crush spel gewonnen! Het Candy Crush bordspel bestel je hier >>>>

Ervaring
Met mijn jongste zoon pak ik het Candy Crush bordspel uit. De vele onderdelen zijn zo losgemaakt en voelen erg stevig aan. Ook de dobbelstenen en het bord zelf zijn degelijk. Het is zó leuk om de diverse ‘snoepjes’ uit de game terug te zien als spelelementen!

De bedoeling is om “de kers” te pakken te krijgen. Dat kun je bereiken door een onafgebroken kenen van snoepjes te maken. Maar…. heb je drie of meer van dezelfde snoepjes op een rij, dan ben je ze weer kwijt. En je mag ook op het spelbord van je tegenstander(s) snoepjes leggen!

“Snoepjes” verkrijg je door te dobbelen. Het lijkt qua opbouw een beetje op yahtzee: bij 4 dezelfde, 5 dezelfde of 6 dezelfde ‘snoepjes’ krijg je een bepaald aantal nieuwe spelkaartjes om in te zetten. En er zijn ook ‘straten’, series van 5 of 6 verschillende snoepjes. Goed kiezen welke dobbelstenen je laat liggen en met welke je verder dobbelt dus!

Wanneer je ‘speciale’ snoepjes verdient door je dobbel-worp, kun je die inzetten of bewaren. Er zijn, net zoals in het echte spel, gestreepte en verpakte snoepjes die een vergelijkbaar effect hebben als in de game. Daarmee kun je je tegenstander dus lekker dwars zitten, want wanneer de rij doorbroken is, moet er weer opnieuw gebouwd worden.

Bij ‘yathzee’: 6 dezelfde snoepjes, krijg je extra een ‘kleurenbom’ en met de ‘straten’ kun je chocolade verdienen die je op een snoepje van je tegenstander kunt leggen om de keten te onderbreken. Die chocolade kan weer weggenomen worden, bijvoorbeeld door een gestreept snoepje, maar dat geeft vaak extra ‘schade’. Nadenken dus over wanneer je ergens een speciale fiche inzet!

Mijn zoon en ik hebben enorm veel plezier gehad bij het spelen van het Candy Crush bordspel. Het dobbelen is al leuk, altijd weer spannend of het lukt om behalve een gewoon snoepje nog iets extra’s te scoren! En dan het spel zelf… In eerste instantie dachten we dat het in no-time uit zou zijn, maar wanneer je elkaar lekker dwars kunt zitten, blijft het lang spannend.

Het is echt leuk: je bent vooral aan het proberen zelf een mooie keten van snoepjes te leggen en de ander ook. Maar door het elkaar dwars zitten met bijvoorbeeld chocolade, krijg je ineens een andere uitdaging: hoe speel je die weg, bijvoorbeeld met een verpakt snoepje, zonder teveel andere snoepjes kwijt te raken. En hoe zet je bijvoorbeeld een gestreept snoepje in zonder je eigen snoepjes te raken.

Hoe verder je komt in het spel, hoe lastiger dat wordt. En wanneer je, zoals wij, veel mazzel hebt bij het gooien, heb je veel speciale snoepjes. Je mag er maar van iedere soort één bewaren wat betekent dat we ze regelmatig moesten inzetten hoewel dat tactisch gezien soms niet zo handig was!

Echt, ik vind het briljant en mijn zoon ook. En het is nog verslavend ook! Het Candy Crush spel is prima te spelen met 2 personen, maar kan ook met 3 of 4 mensen gespeeld worden. Volgens mij is een vol speelbord nog grappiger omdat er dan overal op het bord wat gebeurt.

Bekijk op bol.comHet Candy Crush bordspel is geschikt voor iedereen vanaf een jaar of 8. Het is uitgegeven door Just Games en is echt een aanrader!