Home / Boeken / Topfit – Henry Schut

Topfit – Henry Schut

“Hoe doe je dat?!’ is de vraag die Henry Schut vaak wordt gesteld sinds hij op de cover van Men’s Health stond. Waar haalt hij de energie en tijd vandaan? Met een fulltime baan. Met een gezin met jonge kinderen en veel meer drukte. In Topfit geeft Henry uitgebreid antwoord op de vraag: hoe doe je dat? Hij vertelt hoe het hem is gelukt om na zijn veertigste de fitste piek in zijn leven te bereiken. En hoe jij – ook als je denkt geen tijd te hebben – je sportieve dromen kan verwezenlijken. Met complete trainingsschema’s en alles wat je moet weten over voeding. Het resultaat is niet alleen een afgetraind lichaam, maar ook een fitte geest en méér tijd! Geen sprookjes, gewoon hoe het echt zit. En je komt er eindelijk achter wie er gelijk had in Frikandellengate: Maxim Hartman of Rafael van der Vaart?

Stel je bent een lezer die eerst altijd de eerste pagina`s in een boek leest, dan kun je er niet omheen: dit boek is niet een verhaal van een man die zichzelf geweldig vindt, dit boek is het verhaal van een man die de uitdaging aanging om (met zeer beperkte tijd) op zijn best op de cover van Men’s Health te komen. In een paar maanden tijd!

Henry Schut baalde van zijn lichaam, het paste niet bij hem. Als puber was hij er al ontevreden over en die ontevredenheid bleef ook na de puberteit. Hij vond zichzelf te smal, te licht. Naar een sportschool gaan was in die tijd (nog) geen vanzelfsprekendheid en carrière maken was ook belangrijk. Als hij bijna 30 is wordt hij door vriend en collega Taco meegenomen naar de sportschool. Taco stopte er al snel mee, maar Henry bleef gaan.

‘De eerste keren in het krachthonk was het alsof ik een kooi met hongerige leeuwen binnen stapte.’

Binnen een jaar was hij 15 kg zwaarder, helaas niet alleen door spiermassa. Van 2006 tot 2016 bleef zijn fitness-niveau hetzelfde. De rest van zijn leven veranderde echter drastisch. Tussen 2010 en 2016 kreeg hij met vriendin Merel drie kinderen en groeide hij als NOS presentator van kleine uitzendingen door naar de allergrootste sportprogramma’s en evenementen die de NOS doet. In 2015 moet hij de drukte bekopen met een kleine burn-out.

Twee jaar later wordt hij naar aanleiding van een incident tijdens een uitzending (frikandellengate) door Maxim Hartman uitgedaagd wie van hen twee het fitst kan worden. De grap begint klein, maar wordt met behulp van Whatsapp alsmaar groter en Maxim schrijft Men’s Health aan met hun idee. Het wordt door het blad opgepikt en de winnaar van de twee mannen zou op de cover van het Septembernummer van 2017 mogen. Mits het cover waardig zou zijn.

Henri start pas in februari met zijn personal trainer, Maxim is dan maar een maand fanatiek bezig.
Personal trainer Sven maakt een specifiek op Henry gericht plan; hij gaat vijf dagen per week een fullbodytraining doen.
Na zich twee maanden lang zich zo secuur mogelijk te houden aan het eet- en trainingsschema is er nog maar acht procent lichaamsvet over en neemt zijn spiermassa toe.

Alles lijkt geweldig te gaan, maar dan dient in mei zich de man met de hamer aan. Onverwacht. De mentale strijd begint en soms verlangt hij naar het einde van de challenge. Hij vecht echter terug en in de laatste weken voor de fotoshoot verslaat hij hem definitief.

Na de fotoshoot volgt de grote vraag: Wat nu?

‘En toen, toen was er geen einddatum meer. Geen fotoshoot als stok achter de deur. Geen tegenstander om te verslaan.’

In dit boek lees je niet alleen zijn verhaal, maar vindt je erg veel tips over training (met schema’s), voeding (met recepten) en mindset (met Spotify playlists).

Daarnaast staan er vijf interviews in met mensen uit zijn omgeving, evenals een gesprek met steun en toeverlaat: Merel.

Recensie:

Toen ik dit boek binnenkreeg rezen er vrijwel direct meerdere vragen:

  • Mag ik in een recensie schrijven dat ik dit echt een waanzinnig lekkere cover vind? Of is dit niet gepast? Is het seksistisch of is het gewoon zoals het bedoeld is: een groot compliment naar persoon die op de voorkant staat?
  • Kun je als vrouw eigenlijk iets met dit boek?
  • Kan ík, als vrouw met een energiebeperking, iets met dit boek?
  • Wil ik eigenlijk wel iets met het boek? 

Het antwoord op de laatste vraag is overduidelijk ja, maar voor de rest…
Nu zul je misschien denken: ‘who cares of je wel of niet iets met het boek kunt, je moet het gewoon recenseren.’
Ik vind het echter leuk als ik iets kan met een boek dat ik ga recenseren. Bij voorkeur probeer ik uit wat ik lees, want ik hou ervan om mijn recensies persoonlijk te maken. Daarbij heb ik zelf twee jaar lang vijf dagen per week gesport in een sportschool, hoewel ik me daar nu nog maar weinig bij voor kan stellen. Dat was echter ook de reden dat ik zo enthousiast begon met lezen.

Op het moment dat ik las dat Henry vijf dagen per week fullbodytraining ging doen dacht ik: oei heftig! Direct daarna werd alles wat ik dacht te weten over dit onderwerp om zeep geholpen. Personal trainer Sven zegt hierover namelijk:

‘Bij een fullbodyworkout is het herstel maximaal 24 uur. Je kunt de volgende dag dus meteen je alles uit de spieren halen.‘

Deze schema’s zijn overigens terug te vinden in dit boek. Je kunt je eigen niveau van trainen kiezen.

Om terug te komen op de vraag of je er als vrouw iets mee kunt: Ja, absoluut. Ik heb in ieder geval wat opgestoken van het boek en mijn kennis van dit onderwerp is meer dan gemiddeld. Voor wat betreft de toepassing: daar moet ik iets op zien te vinden aangezien ik geen sportschool lid meer ben sinds is zelf grote hoeveelheden ‘ijzer’ in huis heb liggen. Dat geldt echter alleen voor de oefeningen, voor de rest kon ik best veel met dit verhaal en de tips.

Het is transparant, helder en duidelijk verteld en geschreven. Het was een groot plezier dit verbazingwekkende, volhardende verhaal te lezen. Het is zeer inspirerend en motiverend.

Geen fitnessgoeroe aan het woord, maar gewoon een man die een fulltime baan heeft en met zijn vriendin samen drie kinderen opvoed.

Een doodgewone man eigenlijk, maar… en ik wil het toch gezegd hebben, wel eentje met een waanzinnig, belachelijk, mooi lichaam.

‘Met ijzer smijten en op loopbanden staan. Ik geef toe: als je er goed over nadenkt, is het ook best raar wat we doen in de sportschool. Maar dat is met zo veel dingen. Bergbeklimmen. Postzegels verzamelen. Tot het je grijpt. Het je passie wordt.’

Topfit – Henry Schut
Hardcover, 184 pagina’s, uitgeverij  Het Spectrum
Bestel dit boek hier >>>>

About Angela Aagenborg

Mijn naam is Angela, ik ben 39 jaar oud, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, twaalf jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. Momenteel zit ik zelf in de laatste fase van het schrijven van een boek: de publicatie fase van Tijdrit (roman).

Check Also

Mindfulness – Gill Hasson (pocketboek)

Heb je het gevoel dat het leven aan je voorbij raast? En kost het moeite …