Dadoe viert vakantie [recensie]

Dadoe is een vrolijk jongetje dat al in meerdere kinderboekjes een hoofdrol speelt. Deze boeken zijn ontwikkeld door Jim Bakkum en Kirsten Michel (illustraties door Sam Loman). ‘Dadoe viert vakantie’, gaat zoals de titel al doet vermoeden, over allerlei activiteiten die Dadoe en zijn vriendinnetje Didi in de zomervakantie ondernemen. Het bijzondere aan deze uitgave is dat het een puzzelboek is. Naast elk verhaaltje zit een puzzeltje met een illustratie van het desbetreffende verhaaltje in de bladzijde verwerkt.

Van de vormgeving en het verhaaltje worden mijn zoontje en ik blij. Elk verhaaltje heeft een ander thema en is in een treffende en mooie illustratie weergegeven. Het is erg geschikt voor een peuter, want de verhouding tussen tekst en afbeelding is perfect. Het is leuk om deze verhalen tijdens de vakantie te lezen. Zo begrijpt een peuter ook beter wat het abstracte begrip “vakantie” überhaupt inhoudt.

De puzzels zijn echter het eerste waar het kind naar kijkt, dus voor een jonge peuter is het vrij lastig voor te lezen. Hij wil immers eerst de puzzels maken, want die zijn het meest interessant. Zodra die nieuwigheid eraf is, wordt het makkelijker om de twee activiteiten (lezen en puzzelen) van elkaar te scheiden.

Zoals ik al schreef zijn de puzzels erg schattig. Het probleem is echter, dat de stukjes heel vast zitten. Dat is logisch, want ze mogen natuurlijk niet uit het boek vallen als je het gewoon opendoet of leest, maar toch blijft het lastig. Ik krijg zelf namelijk al nauwelijks de stukjes goed in de puzzel gedrukt, laat staan dat mijn zoontje van twee dit kan. Het is dus erg leuk bedacht, maar iets minder in de uitvoering. Al blijven natuurlijk de verhaaltjes en illustraties als een huis boven water staan.

Dadoe viert vakantie – Jim Bakkum en Kirsten Michel, geïllustreerd door Sam Loman
Hardcover – Uitgeverij de Witte Leeuw