Een jongen met de naam Kerstmis [recensie]

Nikolas woont met zijn vader in Finland, waar ze het niet al te ruim hebben. Wanneer Nikolas’ vader de kans krijgt om veel geld te verdienen, neemt hij die meteen aan. Hij gaat op reis naar het noorden om te helpen bewijzen dat Elfhelm, het legendarische elfendorp, echt bestaat en laat Nikolas achter bij de kwaadaardige, kinderhatende tante Carlotta. Het duurt niet lang voor Nikolas het niet meer uithoudt en op zoek gaat naar zijn vader.

Een jongen met de naam Kerstmis verhaalt over jeugd van de Kerstman. Het begint wanneer Nikolas 11 jaar is, en met zijn vader in Finland woont. Zijn bijnaam is Kerstmis (vandaar de titel van het boek). Zijn vader wordt er met een opdracht op uit gestuurd en later gaat Nikolas achter hem aan en volgt een verhaal vol fantasie en humor.

Ik had dit boek vorig jaar al ter recensie toegestuurd gekregen en was begonnen om het voor te lezen aan de kinderen. Ze vonden het enorm leuk maar…. net zoals bij bibliotheek-boeken wist ook dit boek zich te verstoppen tot het te laat was. Niet te laat om in te leveren zonder boete, maar wel te laat om het nog te lezen / recenseren want het was inmiddels al nieuwjaar toen hij achter in de kast van mijn dochter bleek te liggen die de mooie tekeningen had willen bekijken en het toen maar op een onmogelijke plek weglegde…

Nieuwe ronde, nieuwe kansen dus dit jaar! We zijn weer opnieuw begonnen en ditmaal lezen we in “het grote bed” zodat ik het boek op de stapel naast mijn bed kan leggen. Een jongen met de naam Kerstmis kan prima zelfstandig gelezen worden door kinderen vanaf een jaar of 10, maar ik vind het enorm leuk om voor te lezen. De humor is aan mij ook prima besteed en er zitten ook “grote-mensen-grapjes” in die het voorlezen extra leuk maken.

Het boek is nog niet uit, maar dat zal het weekend voor Kerstmis nog wel lukken denk ik. En dan gaat het na nieuwjaar mee in de doos met kerstspullen, zodat we hem volgend jaar bij de hand hebben om opnieuw voor te lezen. Dit boek heeft alles om jaar na jaar voor te blijven lezen!

Een jongen met de naam Kerstmis – Matt Haig
Illustraties van Chris Mould
Hardcover, 256 pagina’s, uitgeverij Moon