Dansen met Pip – Swing 3 in 1 [recensie]

In dit boek zijn drie succesvolle boeken over Pip en haar dansende vriendinnen gebundeld (alle drie AVI E3).

In Pip wil dansen wil Pip graag op ballet. Maar haar moeder vindt haar veel te wild. Daarom gaat Pip op voetbal. Ze vindt er niet veel aan. Dan heeft ze de kans om haar te schoenen ruilen. Voor een danspakje! In Pip heeft pech struikelt Pip vlak voor een belangrijke uitvoering. Kan ze nu nog wel meedoen? En in Olé, Pip! is juf Kim jarig. Pip bedenkt een dans. Fredo speelt erbij op zijn gitaar en Pip trekt een echte Spaanse jurk aan. Maar als het zover is, wil Fredo ineens niet meer. Durft Pip nu nog wel?

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!

Pip houdt van dansen en wil, net als haar zussen Bibi en Anna, graag op ballet, maar haar moeder vindt haar te onhandig. Tijdens het oefenen met dansen heeft ze al een vaas en een plant omgegooid. Zij ziet Pip veel liever op zwemmen, maar omdat Pip als alternatief voetbal kiest schrijft haar moeder haar meteen in en kan ze de woensdag erop al meteen beginnen.

Ze gaan samen naar de winkel om schoenen te kopen en daar ziet Pip een prachtig dans-pakje hangen. Vlug trekt haar moeder haar mee naar de voetbalafdeling. Pip kiest haar schoenen uit en op woensdag staat ze voor het eerst op het voetbalveld, maar ze kan er eigenlijk helemaal niets van en ook de wedstrijd de week erop lukt het haar niet de bal te raken en struikelt ze zelfs. Haar ploeggenootjes vinden haar niet goed en Pip is heel verdrietig.

Als Anna terugkomt van Balletschool Swing is Pip heel erg jaloers dat Anna zo mooi kan dansen en zij wil dat ook, maar ze zit al op voetbal en mama heeft gezegd dat als ze ergens begint ze niet zomaar mag stoppen. Ze gaat naar buiten en vlakbij huis staat een kraampje met daarachter een meisje dat spullen verkoopt. Pip heeft niets nodig, maar ineens ziet ze het: een prachtig roze dans-pakje. Het meisje heeft het niet nodig, wil op voetbal en verkoopt haar spullen om voetbalschoenen te kunnen kopen, zodat ze op voetbal mag.

Er ontstaat een plannetje in Pip’s hoofd en niet veel later hebben de meisjes van spullen geruild. Pip heeft nu een dans-pakje en het meisje haar voetbalschoenen. Ze trekt het meteen aan en niet veel later vragen Anna en Bibi hoe ze eraan komt. Hoe gaat ze mama dat uitleggen? Bibi belooft met haar te gaan praten.

Pip danst in dit tweede deel inmiddels bij Dansschool Swing. Haar zussen Bibi en Anna zijn heel erg goed, maar Pip valt en struikelt vaak. Ook kent ze de passen nog niet heel erg goed en Sterre vindt haar daardoor maar stom. Ze doet erg vervelend tegen Pip.

Dan valt Pip heel erg hard en zakt door haar enkel. Ze heeft heel erg veel pijn en ze maakt zich zorgen of ze wel mee kan dansen op de open dag. Juf Fleur zegt haar aan het eind van de les dat het wel goed komt als ze het even rustig aan doet.

Juf Fleur krijgt gelijk, het gaat al heel snel weet beter en Pip oefent heel vaak in haar kamer. Die ene sprong van toen durft ze niet zo goed, maar ze moet hem wel oefenen. Als ze het dan toch eindelijk aandurft gaat het opnieuw fout, maar de pijn is wel minder erg. Ze kan haar moeder niet vertellen dat ze weer pijn heeft, want dan moet ze vertellen over de dans en dat mag niet. Gelukkig heeft Bibi een oplossing en niet veel later heeft ze een verband om haar enkel.

Maar tijdens de open dag mag haar moeder het verband niet zien dus doet Pip beenwarmers aan. Sterre lacht haar uit, maar Pip heeft een weerwoord en Juf Fleur vindt de beenwarmers zo’n leuk idee dat ze ze zelf ook aan doet. Sterre vindt het stom, maar ondertussen mag Pip toch mooi vooraan dansen en ze straalt van blijheid. Haar voet doet geen pijn en haar moeder klapt, net als de andere toeschouwers, voor haar. Ze is heel trots op zichzelf.

Pip zit in de klas en als het bijna tijd is om te gaan vertelt de juf dat het over drie dagen feest is. Ze is dan jarig en ze gaan met de klas leuke dingen doen.

Als ze buiten op het plein staan besluiten ze dat ze die dag allemaal iets leuks voor de juf te doen. Pip wil iets samen met Fredo doen, maar wat? De moeder van Fredo heeft de oplossing: Fredo speelt een Spaans nummer op zijn gitaar en Pip danst de Spaanse dans  in een speciale jurk.

Als ze thuis komt laat ze vol trots de speciale jurk zien. Ze doet hem aan en Bibi en Anna vinden hem haar prachtig staan. Bibi vraagt of ze een bloem in haar haar doet, maar Pip heeft liever de mooie hoed van Bibi op. Bibi zegt dat hij veel te groot is vind het een slecht idee. De hoed mag niet mee dus die vrijdag neemt Pip hem stiekem mee naar school.

Op school geeft iedereen zijn of haar cadeau aan de juf, Pip kocht een cd met Spaanse muziek. Als iedereen wat gegeven heeft nemen ze de, verraste,  juf mee naar het podium en geeft iedereen een voorstelling. Pip is er helemaal klaar voor, maar Fredo heeft podiumvrees en wil niet optreden. Pip probeert het nog zonder muziek, maar dat gaat echt niet.

Juf heeft ineens een geweldig idee, ze zet de muziek van de Spaanse cd aan. Pip is even wat onwennig, maar begint dan te dansen. Ze maakt een draai en de hoed zakt voor haar ogen. De dans mislukt helemaal. Maar dan stapt Fredo toch het podium op en komt het helemaal goed.

Wat een heerlijk boek is dit! Wat een leuke spannende verhalen zijn dit. Spannend omdat er altijd wel iets verkeerd lijkt te gaan en het steeds weer de vraag is of Pip het zelf op kan lossen. Maar Pip is een kindje dat zeer vindingrijk is en de problemen niet omzeilt. Dit is dan ook een boekje dat je kindje leert niet zomaar op te geven, zelfs al lijkt iets onmogelijk lijkt. Geweldig geschreven door Vivian den Hollander.

Het is een zeer kleurrijk boek met veel sprekende, en vooral prachtige, illustraties van Saskia Halfmouw. Een heerlijk boek om beter in te leren lezen en tevens een boek om keer op keer opnieuw te lezen. Het heeft leesniveau AVI E3 (NL) n AVI 2-3 (BE) dus de leesleeftijd sluit goed aan bij de leeftijd en denkwereld van Pip.

Overigens is dit ook een prima boek om voor te lezen als je kindje zelf niet zo’n lezer is of gewoon nog niet dit niveau heeft, maar al wel in deze leeftijdscategorie valt. Mijn dochter heeft daarom ook enorm kunnen genieten van dit boek. Als echt balletmeisje herkende ze natuurlijk wel het een en ander. Ze had alleen iets meer tijd nodig om er (samen) doorheen te komen. En eerlijk is eerlijk, mijn leeftijd ligt een heel stuk hoger, maar ook ik heb enorm genoten van het (voor)lezen van dit boek. En het fijne is dat er nog heel veel meer boeken in deze serie te koop zijn.

Dansen met Pip – Swing 3 in 1
Illustraties van Saskia Halfmouw
Hardcover, 93 pagina’s, uitgeverij Unieboek | Het Spectrum