Bullet Journal – de handleiding [recensie]

Een bullet journal is de uitgelezen manier om beter georganiseerd en met minder stress door het leven te gaan, zonder dat daar ingewikkelde tools voor nodig zijn. Een notitieboekje en een pen zijn voldoende om aan de slag te gaan, je to do-lijstjes op orde te krijgen (én uit te voeren) en plannen voor de toekomst te maken.
In Bullet Journal  – de handleiding leer je hoe je zelf een bullet journal kunt beginnen die past bij jouw noden , hoe je het systeem van bedenker Ryder Carrol naar je hand kunt zetten en vooral: op welke manier het jouw leven efficiënter, stressvrijer en leuker kan maken.
Bullet Journal  – de handleiding verzamelt de beste tips, trucjes en voorbeelden om racende gedachten uit je hoofd en in je schriftje te krijgen, en zo het beste uit elke dag te halen.

Bullet journals zijn hot!
Maar wat is een bullet journal precies? Die vraag is lastig te beantwoorden, want dat is helemaal afhankelijk van jou, de gebruiker. Het is een planner, een agenda, een plek waar je al je to do-lijstjes verzamelt, het is een dagboek en een notitieboek, het kan een schetsboek zijn en een manier om je leven te organiseren en voor veel mensen is het uitgegroeid tot een hobby.

Kelly Deriemaeker, de auteur van Bullet Journal – de handleiding is een groot fan van het fenomeen bullet journal en heeft in haar boek allemaal, adviezen, voorbeelden en tips verzameld om jou, als (beginnend) bullet journalist te ondersteunen. Ik ben blij dat Kelly al direct aan het begin van haar boek duidelijk aangeeft wie de bedenker van het bullet journal is, Ryder Carrol, en wat zijn bedoeling van het bullet journal is. Als je je enigszins verdiept in bullet journals kom je er al snel achter dat het een enorme vlucht heeft genomen en Carrol zelf met veel bullet journals echt niet uit de voeten zou kunnen. Dat geeft overigens niets.

Bullet Journal – de handleiding bestaat uit zes hoofdstukken en als je het boek hebt gelezen, heeft een bullet journal geen geheimen meer voor je. Je kunt direct aan de slag, sterker nog, ieder hoofdstuk eindigt met een aantal blanco pagina’s, waarop je vast kunt oefenen en kunt nadenken over je eigen bullet journal.

Het eerste hoofdstuk gaat in op de vraag hoe een bullet journal jouw leven kan vergemakkelijken. Het gaat over de vraag wat is het en wat heb je nodig. Ook geeft Deriemaeker vijftien redenen om nu te beginnen, dat kan ook, want je hebt alleen maar een notitieboekje en een pen nodig! Het tweede hoofdstuk beschrijft de verschillende basisonderdelen van het bullet journal en sluit nog heel erg aan op het bullet journal zoals het door de bedenker is bedoeld.

Veel gebruikers houden van alles en nog wat bij in hun bullet journal: gelezen boeken, tv-series die je op Netflix volgt, een bucketlist met vakantiebestemmingen, het aantal kilometers dat je hebt hardgelopen … in hoofdstuk drie geeft Kelly heel veel creatieve en inspirerende voorbeelden. Veel mensen gaan creatief aan de slag met hun bullet journal en dat is waar het vierde hoofdstuk over gaat: handschrift, handlettering, doodles, tekeningen, maar ook leuke materialen zoals washi-tape, stickers en stempels. Het laatste hoofdstuk met hacks verzamelt nog wat overige informatie die niet logisch was onder te brengen in de eerdere hoofdstukken en beantwoordt een aantal veelgestelde vragen. Bullet Journal – de handleiding sluit af met een verklarende woordenlijst.

Ik heb Bullet Journal – de handleiding met veel plezier doorgenomen. Bullet journals zijn echt wel iets voor mij, al zie ik nog steeds niet het nut en noodzaak in van het plan- en agendagedeelte, daarvoor volstaat mijn zakelijke agenda uitstekend. Maar het bijhouden van allerhande zaken, zoals de boeken die ik heb gelezen, de recensies die ik nog moet schrijven, de vorderingen van de deken die ik haak, het wel en wee rond de epilepsie van mijn dochter, mijn bezoekjes aan de yogastudio …, ze vinden een prima plekje in mijn bullet journal!

Bullet Journal – de handleiding is prettig geschreven en leest bijzonder vlot. Het biedt heel veel inspiratie en heel veel voorbeelden en is daarmee heel informatief. Het boek heeft een drukke en creatieve lay out, al een beetje alsof het een bullet journal is. Toch vind ik de drukke layout niet storend, het past goed bij het onderwerp. Het zijn allemaal korte stukjes, waardoor het boek ook heel snel leest.

Wat ik heel prettig vind is dat de auteur voortdurend benadrukt dat er geen regels zijn rondom bullet journaling en dat je het moet doen zoals het het beste bij jou past. Niets moet en je kan het net zo beperkt of uitgebreid, zo creatief of minimalistisch, netjes of slordig doen als jij dat wilt. Op internet laat men vooral alle creatieve hoogstandjes zien, hartstikke leuk natuurlijk, maar dat kan ook verlammend werken. Deriemaeker geeft voortdurend aan dat het allemaal niet mooi en prachtig hoeft te zijn, maar dat het gaat om de essentie, om wat jij praktisch vindt en wat voor jou werkt!

In alle eerlijkheid, alle informatie die je leest in Bullet Journal – de handleiding kan je op internet terugvinden. Er zijn heel veel Nederlandse en Engelstalige blogs, facebookgroepen en instagramaccounts gewijd aan bullet journaling en daar vind je ook veel informatie. De auteur verwijst hier overigens ook veelvuldig naar. In Bullet Journal – de handleiding is alles op een overzichtelijke en prettige manier geordend en dat is absoluut een meerwaarde van het boek.

Bullet Journal – de handleiding kan een beginnend bullet journaler goed op weg helpen en geeft een ervaren bullet journaler een steuntje in de rug. Het is vooral voor de eerste groep een waardevol document, maar ook de tweede groep kan hier nog best een interessant advies uithalen. Zo overweeg ik nu toch een apart zakelijk bullet journal te gaan beginnen na mijn vakantie …

Samen met Bullet Journal – de handleiding heeft Kelly Deriemaeker een notitieboek uitgebracht dat je kunt gebruiken als bullet journal. Ik heb dit boek ook gekregen om te recenseren en je leest hier wat ik van dat boek vind.

Bullet Journal – de handleiding – Kelly Deriemaeker
DIY, paperback, 128 pagina’s, Uitgeverij Horizon
Bestel ‘Bullet Journal – de handleiding’ hier >>>>