Schijnvrouw [recensie]

Het is de week tussen kerst en nieuwjaar. Emma, een negenendertigjarige juriste, is al meer dan een jaar overspannen en heeft het gevoel dat iedereen haar ontglipt: haar familie, oud-collega’s en zelfs haar lamlendige vriend Luuk. Hoe leger Emma’s dagen, hoe voller haar hoofd: ze droomt ervan ergens nodig te zijn, maar tobt zich een weg door de tijd. Op eerste kerstdag krijgt ze een telefoontje dat haar dwingt het echte leven weer in te stappen. In de chaos die volgt ontstaat een nieuwe vriendschap: met de flamboyante Marius, die weet hoe het leven te versieren.

Schijnvrouw is een boek dat ik in de boekhandel niet snel zou oppakken om te bekijken en aan te schaffen. Ik vind het omslag er niet heel uitnodigend uitzien, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Bij het lezen van de achterkant zou ik denk ook niet direct overstag gegaan zijn …

Ik was echter al snel blij verrast toen ik eenmaal was begonnen in Schijnvrouw. Vlot en mooi geschreven en je wordt vrijwel direct in het verhaal gezogen. Hoofdpersoon is Emma Typisch een jonge vrouw van rond de veertig die ambitieus is en te veel bordjes omhoog moet houden. De schrijver vertelt ook over de jeugd van Emma, waardoor je echt een compleet plaatje van haar krijgt.

Emma is überplichtsgetrouw en daar wordt vrolijk misbruik van gemaakt door haar collega’s. En dan heeft ze ook nog eens een veeleisende partner met wie ze lat, maar van wie ze volgens mij niet bijster gelukkig wordt. Geen wonder dat je dan een keer instort.

Emma’s partner Luuk komt onverwacht te overlijden en eigenlijk is dat een bevrijding voor haar. Al zal ze dat nooit hardop durven toegeven. Ze komt daardoor ook in aanraking met zijn excentrieke oom Marius, en dat is een ontmoeting die eigenlijk alleen maar goeds voor haar in zich heeft. Hij weet haar uit haar lethargie te trekken en laat haar inzien dat er veel moois is in het leven.

Schijnvrouw is een bijzonder verhaal over opvallende en excentrieke mensen, die net niet doorsnee zijn (maar dat is uiteindelijk niemand). Gevoelig geschreven met oog voor detail. Hoewel de details niet altijd even zinvol zijn voor het verhaal. Je kunt je heel goed in de hoofdpersoon verplaatsen. Het boek leest prettig en omdat het ook nog eens een dunnetje is, heb je het zo uit. Met een leeservaring rijker.

Zo zie je maar dat je je niet te veel moet laten leiden door je eerste indruk!

Schijnvrouw – Sandra Heerma van Voss
Roman, paperback, 160 pagina’s, Uitgeverij Atlas Contact