The Jewel [recensie]

Verkocht op een veiling aan een van de rijkste dames van het land… Dat overkomt Violet. In het landhuis van de Hertogin wacht haar een leven vol luxe, maar ook gevangenschap en duistere plannen. De nietsontziende Hertogin wil Violets bijzondere gave uitbuiten, tegen elke prijs. Violet moet ontsnappen voor het te laat is. Dan blijkt dat haar beste vriendin Raven in gevaar is. Violet staat voor een onmogelijke keuze: moet ze Raven redden of zichzelf?

The Jewel speelt af zich in een andere tijd (toekomst?) en een heel andere maatschappij dan de onze. De adel heeft geld geïnvesteerd in het bouwen van een hoge muur, om het eiland te beschermen tegen de zee. Het eiland Lone City kent vijf ringen, die gescheiden worden door muren en grenzen. Hoe dichter je bij de kern komt, hoe rijker en luxer het leven. Eerst heb je de Marsh, de buitenste en armste ring. De vierde ring is de Farm, waar al het voedsel wordt verbouwd. De derde ring is de Smoke, hier staan fabrieken, en de tweede ring is de Bank, hier wonen handelaren die hier hun winkels hebben. Het centrum, de binnenring, is de Jewel, waar de adel woont. De adel binnen de Jewel is al net zo ingewikkeld van opbouw als de maatschappij in Lone City zelf.

De adel in de Jewel is niet meer in staat zich voort te planten. Maar op een of ander manier zijn er bij bepaalde meisjes in de Marsh genetische mutaties, die de oorzaak zijn van de Auguriën en waardoor zij bij uitstek geschikt zijn om kinderen voor de adel te krijgen. De meisjes worden, zodra duidelijk is dat zij over deze afwijking beschikken, bij hun familie weggehaald en groeien dan op in ‘houderijen’. Wanneer hun ontwikkeling en hun vaardigheden voldoende zijn, worden ze naar de Jewel gebracht en op de Veiling verkocht. Ze zijn voorbestemd om surrogaat van rijke vrouwen te worden en zwanger te worden van hun kind.

‘Vandaag is mijn laatste dag als Violet, vanaf morgen ben ik nummer 197’.
De hoofdpersoon van The Jewel is Violet, zij is een van deze meisjes. Ze is erg bijzonder: ze heeft nummer 197 gekregen bij de Veiling (van de 200) en is bijzonder vaardig in de Auguriën. Dit zijn vaardigheden om kleur, vorm en groei van objecten én levende wezens te beïnvloeden en zijn een tamelijk belangrijk element in het verhaal.

Violet wordt gekocht door de hertogin van het Meer en komt terecht in een bizarre en gevaarlijke wereld. Het lijkt allemaal heel mooi: een luxe omgeving, het heerlijkste eten, prachtige jurken en geen verplichtingen als school en werk. Maar ondertussen is het een verre van ideale omgeving, waarin de edele vrouwen gruwelijke machtsspelletjes spelen en waarin de surrogaten geen eigen mening hebben, geen eigen leven kunnen opbouwen en alleen maar dienen als veredelde broedmachine waarvan het lot na de bevalling ongewis is … De surrogaten zijn surrogaten zonder persoonlijkheid, hebben geen naam, daarin is ook niemand geïnteresseerd.

Violet is niet gelukkig met de situatie en met haar lot. Ze aanschouwt alles kritisch, maar kan niet anders dan alles over zich heen laten komen. Ze probeert met stil verzet haar lot te keren, maar of dat heel succesvol is …? Het is in ieder geval niet zonder risico!

The Jewel is een heerlijk ongecompliceerd verhaal, waar je niet al te veel bij na hoeft te denken. Er zitten voldoende duistere trekjes in om het verhaal verrassend te houden. Mijn oudste dochter van veertien, die het boek nog niet gelezen heeft, gaf aan bij beschrijving te moeten denken aan de Selectie-serie van Kiera Cass (die ze wel gelezen heeft). Aan het eind, letterlijk op de laatste bladzijde, zit een verrassende twist in het verhaal die ik niet zag aankomen en die heel nieuwsgierig maakt naar het vervolg (dat in maart 2017 uitkomt).

Prima young adult dus voor meiden vanaf een jaar of veertien, maar uiteraard ook voor volwassenen die het genre leuk vinden.
The Jewel is een van de vier eerste boeken in de nieuwe boekenlijn van Uitgeverij Leopold, Young & Awesome. Als je The Jewel koopt, krijg je ook een code om het boek als ebook te downloaden.

The Jewel – Amy Ewing