“Schaap met laarsjes” van Maritgen Matter [recensie]

Maritgen Matter schreef ‘Schaap met laarsjes’ (2002), een klassiek verhaal over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een wolf en een schaap. Het was haar eerste kinderboek en meteen een groot succes. Het werd genomineerd voor de Gouden Uil en kreeg in 2003 een Zilveren Griffel.

Wolf is chagrijnig, sjokt door de sneeuw en heeft honger. Vanaf een heuvel heeft hij uitzicht over het winterse landschap en ziet een boerderij. Hij ziet licht branden, gaat er van uit dat het een restaurant is (of in ieder geval een plek waar hij kan eten), doet de staldeur open en… Daar ontmoet hij schaap. Het begin van een bijzondere vriendschap.

Een boek om voor te lezen vanaf 6 jaar en zelf te lezen vanaf 8 jaar. Het boek heeft 40 pagina’s, de verdeling van platen en tekst is prima. Bijna op iedere pagina staat een beeld van Wolf en van Schaap. De voorkant van het boek geeft alvast een klein voorproefje op de illustraties in het boek. De tekeningen, door Jan Jutte, zijn zwart met rood-accenten, dat is het! Eenvoudig dus… Maar precies mooi passend bij de tekst.

De tekst is grappig, anders dan anders, poëtisch en laat de creatieve geest lekker z’n gang gaan. Een fragment als “Het klonk naar schaap. Een schaap dat helemaal alleen in de stal lag. Dit gaan we stijlvol aanpakken, mompelde Wolf. Hij deed zijn muts af en haalde een ivoren kammetje door zijn haar.” geeft precies weer hoe de toon van het verhaal gezet is.

Dochter Sophie, van 8 jaar, heeft het boek met plezier gelezen. Ze had het zo uit! Ik weet niet precies of ze alle grapjes begreep, maar dat ze het een plezierig boek vond zegt voor mij al voldoende. Leuk!

Tenslotte, sluit ik deze recensie af met een zin die op de laatste bladzijde te lezen is en waar ik stiekem verliefd op werd. ‘Schaap kreeg een heel raar pepermuntgevoel in zijn hoofd.’ Een pepermuntgevoel in je hoofd… Ik vind het zo leuk beschreven! En dat vind ik dit boek ook, mooi, goed geschreven en bijzonder! Het spreekt me aan… Een aanrader dus, voor ieder die even wat anders wil dan anders. Een heerlijk Zilveren Griffel-boek.

Schaap met laarsjes – Martigen Matter
Hardcover, 40 pagina’s, uitgeverij Querido