De wereld van Wollebrandt [recensie]

de-wereld-van-wollebrandt-coverOp een grauwe dag in januari komen vier Nederlandse jongeren aan op Mortimer Mansion, een kostschool in Cornwall. Een bijzondere school, een opvallende benadering van onderwijs en het leven, een onverwachte staf. De vier jongeren maken ieder hun eigen avontuur mee en worstelen met hun eigen probleem. Wollebrandt is een van hen.

Wollebrandt is blij als hij met zijn zus naar een kostschool in Engeland gaat. Nu zal hij er voor zorgen dat hij niet meer gepest wordt. Maar hoe moet hij dat aanpakken? Door te doen als de anderen, of juist door zichzelf te zijn? Hoe weet hij eigenlijk wie hij is? Net als hij zich thuis begint te voelen op Mortimer Mansion, verspreekt hij zich en wordt hij verrader genoemd.

Vier Nederlandse schrijvers hebben samen een school bedacht, Mortimer Mansion in Cornwall. Er begint net een nieuw semester en iedere schrijver heeft een nieuwe leerling bedacht. Over deze leerling schrijven ze een boek, in dit geval De wereld van Wollebrandt. De vier boeken zijn los van elkaar te lezen, maar zijn wel sterk met elkaar verbonden. Ieder nieuw deel werpt een nieuwe blik op het verhaal. Wat een interessant concept.

de-wereld-van-wollebrandt-indruk-1 de-wereld-van-wollebrandt-hoofdstuk-1

Na ‘De tranen van Saar’ en ‘De honger van Max’ besloot ik De wereld van Wollebrandt te gaan lezen. Max deelt een kamer met Joris en Wollebrandt en Wollebrandt ligt niet goed in hun groepje. Er is een directe aanleiding voor, maar toch ben ik nieuwsgierig of er nog meer speelt. Daarnaast speelt voortdurend speelt door mijn hoofd wat een bijzondere naam dit is, Wollebrandt.

de-wereld-van-wollebrandt-voorkant-en-tekst
Wollebrandt is de tweelingbroer van Louise, de hoofdpersoon van ‘Het vuur van Louise’, en een totaal andere persoonlijkheid dan zijn zus. Volgens de Leer van de Sterren van Morgen heeft Wollebrandt meer vuur nodig, waar Louise teveel vuur heeft. Wollebrandt leeft heel erg zijn eigen leven in zijn eigen wereld. Zijn interesse ligt bij fossielen en Cornwall is een bijzonder interessante locatie. Samen met klasgenoot Lourdes vindt hij een uniek exemplaar.

de-wereld-van-wollebrandt-brandend-gemis  de-wereld-van-wollebrandt-indruk-2

Wollebrandts doen en laten is in sociaal opzicht niet altijd even handig. Hij doet het allemaal niet expres, er zit geen kwade wil in hem. Doordat hij een misser maakt, is hij erg op zichzelf aangewezen. Tijdens zijn tochtjes alleen naar het dorp, ontdekt hij wel wat interessante informatie over de Mortimers die Mortimer Mansion leiden. Daar gaat hij discreet mee om, tot hij de informatie kan gebruiken.

de-wereld-van-wollebrandt-achterkant-en-tekst
De wereld van Wollebrandt is geschreven door Nicolien Mizee. In dit boek komen een aantal van dezelfde gebeurtenissen voor als in de vorige twee boeken die ik geschreven heb. Ik wist natuurlijk al snel dat dit nu net de bedoeling was van deze boeken, maar naarmate ik meer boeken van deze serie las ben ik die herhaling meer gaan waarderen. Je maakt situaties vanuit verschillende perspectieven mee en dat geeft jou als lezer een steeds vollediger beeld van wat er gebeurt.

de-wereld-van-wollebrandt-wetenschap-of-geloof de-wereld-van-wollebrandt-mathieu

Zo ook de informatie over de Leer van de Sterren van Morgen. In ieder deel wordt de Leer verder toegelicht, maar geen enkele keer wordt hetzelfde verteld. Iedere keer krijg je nieuwe informatie. In De wereld van Wollebrandt leidt dit zelfs tot een discussie over wetenschap en geloof, is de Leer een geloof of toch niet?

Hier kan je een stukje lezen van De wereld van Wollebrandt.

de-wereld-van-wollebrandt-happy-happy-snap-snap  de-wereld-van-wollebrandt-sneeuwpop

De persoonlijke problemen van Wollebrandt lijken in dit boek wat minder zwaar dan die van vooral Saar. De auteur beschrijft dit ook mooi in deze column op hebban. Toch blijf ik bij mijn mening dat ik deze boeken en dus ook De wereld van Wollebrandt een boek vindt voor kinderen in de hoogste groep van de basisschool of de eerste klassen van de middelbare school. Het is een dun boek en je kan het echt snel uit hebben. Een boek voor even tussendoor.

de-wereld-van-wollebrandt-indruk-3

Ik ben heel benieuwd of er nog meer delen uit gaan komen in deze serie, De sterren van morgen. Ik zou bijvoorbeeld best wel wat meer willen weten over Mathieu. Of zouden er vervolgen komen met dezelfde hoofdpersonen in een nieuw semester …?

De wereld van Wollebrandt – Nicolien Mizee
Jeugdboek, hardcover, 128 pagina’s, Uitgeverij Brandt