Kubo en het magische zwaard [DVD-recensie]

De slimme en goedhartige jonge verhalenverteller Kubo roept per ongeluk een wraakzuchtige geest uit zijn verleden op. Om zijn familie te redden moet hij het mysterie van zijn overleden vader, de beste samurai die ooit heeft geleefd, zien op te lossen. Tijdens zijn gevaarlijke zoektocht krijgt Kubo hulp van Monkey en Beetle. Bewapend met zijn shamisen – een magisch muzikaal instrument – moet Kubo strijden tegen goden en monsters, waaronder de vijandige Moon King en de boze tweelingzussen.

Dit is duidelijk geen doorsnee-tekenfilm! Het verhaal begint somber, maar het grijpt je direct. Kubo, een jonge knul, woont samen met zijn moeder, die duidelijk ‘beschadigd’ is, in een grot en gaat overdag naar een dorp om met origami-figuren verhalen te vertellen om geld te verdienen. Hij zorgt voor zijn moeder, maar zijn moeder zorgt ook voor hem en beschermt hem. Zijn grootvader en zijn tantes zitten namelijk achter hem aan. Ze hebben al één oog van hem, en willen het andere ook. Het magische muziekinstrument van Kubo biedt niet voldoende bescherming en hij gaat op zoek naar een magische wapenuitrusting, samen met een aap en een samurai.

Zelf had ik de film nog niet gezien, maar ik begreep uit onderstaand premièreverslag al dat hij de moeite waard was. Dit is echt een film om met enige regelmaat opnieuw te bekijken. Niet geschikt voor kleine kinderen, maar bijzonder mooi om samen met kinderen (8+?) te zien. De manier waarop de film is geanimeerd, met origami-figuren die tot leven komen, is bijzonder en het verhaal is boeiend. In het begin was het niet helemaal duidelijk waar het over ging, maar gaandeweg het verhaal kwam er meer zicht op wat er met Kubo en de anderen aan de hand was.

Ik wil inhoudelijk niet meer verklappen, het is gewoon een film die je in huis moet halen om met aandacht te bekijken.