Super Spirograph [recensie]

super-spirograph-set-groot-recensie-copyright-trotse-moedersSuper Spirograph®—Deze extra grote set met meer dan 75 onderdelen bevat alle overbekende schijven en ringen van het origineel PLUS Spiro-Tracks die met elkaar kunnen worden verbonden en een Spirograph®-schijf nr. 50 van gegoten metaal, uitgebracht ter ere van de 50e verjaardag van de Spirograph®.

Mijn dochters van tien en veertien werden onlangs verrast met een grote doos met daarin de set Super Spirograph. Wat een indrukwekkende inhoud! Allemaal cirkels, ringen, gebogen stukken, rechte stukken, pennen met dunne punt, papier en gelukkig ook een instructieboekje.

spirograph-instructieboekje
Wat is een spirograaf? En wie kan ons dat beter vertellen dan Wikipedia?
Het is een instrument dat wordt gebruikt om geometrische patronen te tekenen. Deze patronen teken je met een combinatie van ronde schijven met tandwielen en andere onderdelen (ringen, rechts strips, gebogen strips, ook allemaal met tandwielen). De ronde schijven rollen dankzij de tandwielen binnen de vormen die je met de andere onderdelen hebt gemaakt. In de ronde schijven zitten verschillende gaatjes waar je een dun potlood of een dunne punt kunt steken. Door te variëren met bijvoorbeeld het gaatje of de positie waar je begint met tekenen, kan je allemaal verschillende patronen tekenen.

spirograph-instructie-hoe-beginnen spirograph-voorbeelden spirograph-voorbereidingen

Gelukkig zit er een instructieboekje bij de set Super Spirograph. De set is namelijk enorm uitgebreid en dat suggereert eindeloze mogelijkheden. Maar hoe pak je dat nu aan? Ik merkte aan mijn jongste dochter van tien dat ze echt de sturing van het boekje nodig had. Er zit zoveel in de doos, dat je in het begin door de bomen niet ziet. Gelukkig wordt in het (meertalige) boekje stap voor stap uitgelegd hoe je te werk moet gaan. Met z’n tweeën kwamen de meiden er prima uit.

spirograph-zoeken-in-de-set-2 spirograph-nog-een-resultaat

Vormen in elkaar zetten, met (kleine stukjes) kneedgum op het papier bevestigen. Die en die cirkel, dan en dat gaatje, steeds na een ronde het tandwiel één positie verplaatsen, een andere kleur pen pakken … Ieder onderdeel heeft een eigen nummer en alle onderdelen zijn verschillend. In de instructie staat bij ieder ontwerp precies welk nummer je moet pakken. Als je je vergist, dan krijg je dus een ander resultaat. Niet erg overigens.

spirograph-resultaat-eigen-ontwerp spirograph-resultaat-voorbeeld

Om echt mooie patronen te maken, vraagt de Spirograph enige handigheid en ervaring. Verwacht niet dat je bij de eerste poging al gelijk een superresultaat hebt. Ja, misschien als je bij de meest eenvoudige variant begint. Maar zo werkt het bij kinderen vaak niet, die gaan gelijk voor de meest bijzondere optie 😉

spirograph-inhoud-toelichting spirograph-ingewikkelde-voorbeelden

Super Spirograph is een prachtige set om in huis te hebben. Echt, de mogelijkheden zijn legio. Een spirograaf als deze is niet zo geschikt voor kleine kinderhandjes, maar zodra de motoriek wat stabieler wordt, is het prachtig materiaal om mee te tekenen en ontwerpen. Een zekere dosis geduld is wel handig. En het is nog goed voor ruimtelijk en wiskundig inzicht ook. Want als je eenmaal door hebt hoe het werkt en hoe je aan variatie komt, kan je ook met steeds meer zelfvertrouwen aan de slag.

spirograph-voorkant-verpakking spirograph-achterkant-verpakking

De Super Spirograph zit in een grote, maar wel platte, doos waar een koffertje van gemaakt is. Er zit aan een van de zijkanten een handig handvat. Over alle losse onderdelen zit een (doorzichtige) plastic afdeklaag die gelukkig stevig blijft zitten. Alle onderdelen blijven daardoor netjes op hun plaats.

Super Spirograph
Tekenen & knutselen, BOTI
Bestel deze Super Spirograph hier >>>>