Een leven na jou – Jojo Moyes [recensie]

een leven na jou coverNa zes heftige maanden met Will geleefd te hebben, is Lou Clark is niet langer een doorsneepersoon met een doorsneeleven. Maar als een bizar ongeluk haar dwingt terug bij haar familie in te trekken, heeft ze het gevoel dat ze weer net zo vastgeroest zit als vóór Will haar wereld overhoop haalde.

In een poging zichzelf te dwingen uit haar veilige wereldje te stappen, meldt ze zich aan voor een groepscursus rouwverwerking. Haar medecursisten – vooral de aantrekkelijke Sam – helpen haar een nieuw perspectief te vinden. Tot iemand uit Wills verleden haar leven binnen stormt en opnieuw alles anders blijkt dan ze dacht. Kan Lou zich opnieuw uitvinden terwijl het lijkt of de hele wereld zijn best doet om haarzelf, haar familie en Wills familie vast te houden in het verleden?

Voordat ik Een leven na jou kreeg, had ik alleen nog maar ‘De laatste liefdesbrief’ van Jojo Moyes gelezen. Aangezien Een leven na jou volgt op Moyes bestseller ‘Voor jou’ én dat boek al heel lang op mijn reader wacht om gelezen te worden, ben ik eerst ‘Voor jou’ gaan lezen. Al was het alleen maar omdat ik ergens gelezen had dat het wel aan te raden is dit boek eerst gelezen te hebben. Al vrij snel werd ik geraakt door ‘Voor jou’ en dan is het toch spannend het vervolg te lezen. Is het net zo goed, is het beter of valt het toch tegen?

FullSizeRender
Ja, Een leven na jou durf ik uiteindelijk bijna net zo goed als ‘Voor jou’ te noemen, al zit dat vooral in de laatste helft.

IMG_5624

Halverwege het boek merkte ik dat ik minder geraakt was dan door ‘Voor jou’. Ik denk dat het komt doordat Jojo Meyes te veel wil vertellen. Hoe Louisa worstelt met het leven, hoe ze herstelt van een bizar ongeluk, hoe ze ongelukkig is in haar baan, hoe ze probeert het verlies van Will te verwerken, hoe ze voorzichtig stapjes zet richting een nieuwe liefde. Maar ook hoe opeens een puberende dochter van Will opduikt die toch zo op Will lijkt. En ook hoe haar ouders op de achtergrond relatieproblemen hebben. Er zijn te veel thema’s voor bijna 400 pagina’s.

IMG_5623
Maar toch, de tweede helft van het boek raakte mij weer, al was het niet zo diep als ‘Voor jou’ … Misschien heb ik ze ook wel te kort na elkaar gelezen. Een leven na jou is een heel fijn boek om te lezen. En als je het eerste deel hebt gelezen, zul je dat ook zeker niet laten, daar ben ik van overtuigd! Waar ik ‘Voor jou’ een dikke 9 zou geven, geef ik dit boek een 8,5!

IMG_5626
Het boek leest fijn, Jojo Moyes schrijft meeslepend. De hoofdstukken zijn relatief kort, waardoor je het boek ook makkelijk even aan de kant kunt leggen én het lekker snel leest. De hoofdpersonen komen goed uit de verf. Het is echt een aanrader.

IMG_5627
Ik zou wel bijna zeggen dat het echt een vereiste is om ‘Voor jou’ gelezen te hebben. Een leven na jou grijpt voortdurend terug op wat er allemaal in het voorgaande deel gebeurd is. Dat wordt beetje bij beetje wel uit de doeken gedaan, maar onvoldoende om een compleet plaatje te krijgen. Vind ik …IMG_5629

Het einde is zo geschreven dat er nog voldoende mogelijkheden zijn om een nieuw deel te schrijven over Louisa. Ze doet in dit boek enorm dappere pogingen om haar leven weer op te pakken, maar ze is er nog niet …

Een leven na jou – Jojo Moyes
Feel good roman, paperback, 390 pagina’s, Uitgeverij De Fontein