De verschrikkelijke sneeuwrat [recensie]

coverIn het prehistorische stadje Rotsford woont Geronimo Stilstone. Samen met zijn vrienden beleeft hij spannende avonturen, zoals worstelen met dinosaurussen en vechten tegen sabeltandtijgers. Alpino Hoogstetop is tijdens een gi-ga-gevaarlijke expeditie door de Walnootkloof zoekgeraakt en niemand weet hoe hij er aan toe is.

IMG_4736De familie Stilstone moet deze beroemdste bergbeklimmer van de oerwereld redden van het uitsterven. Ze volgen een spoor van geheimzinnige boodschappen en nemen het onderweg met gevaar voor hun eigen muizenleven op tegen ijskoude sneeuwstormen en hongerige pooltermieten. Ze worden ook nog eens achtervolgd door een monster … de Verschrikkelijke sneeuwrat.

De verschrikkelijke sneeuwrat is al weer het negende deel van de Geronimo Stilton spin-off serie Oerknagers. De Oerknagers spelen zich allemaal in de oertijd af. Toen leefde Geronimo Stilton natuurlijk nog niet, maar wel zijn verre voorouder Geronimo Stilstone! De familie Stilstone gaat op avontuur in de bergen om de beroemde bergbeklimmer Alpino Hoogstetop te redden. Met dit soort woordgrapjes heb je mij al voor je gewonnen en volgens mij zijn die mede reden voor het eindeloze succes van de Stilton-boeken.

De verschrikkelijke sneeuwrat (heel toevallig heb ik vrijwel gelijktijdig ook het totaal andere jeugdboek ‘De verschrikkelijke sneeuwman’ mogen recenseren) is het tweede deel uit de Oerknagers-serie die ik voor een recensie heb ontvangen voor mijn jongste dochter van negen. Ik vind die Oerknagers een geweldige vondst. De oertijd biedt veel mogelijkheden voor spannende avonturen met alle vreemde ongeletterde volken en gevaarlijke wezens zoals dinosaurussen en mammoeten. De boeken zijn ook helemaal in oertijd-stijl uitgevoerd, met bijvoorbeeld bovenaan de pagina bij ieder hoofdstuk het silhouet van een andere dino.

IMG_4735
Geronimo Stilstone is niet de enige muis die ons vaag bekend voorkomt, ook deze muis heeft familie en vrienden die hem te hulp schieten en die vertrouwd zijn. Aan het begin van het boek worden ze voorgesteld en wordt even de setting van het verhaal uitgelegd.

IMG_4737 IMG_4738
De verschrikkelijke sneeuwrat is weer een boek van de bekende Stilton-kwaliteit: een spannend verhaal, grappige en verzorgde illustraties, typografische grapjes, een plattegrond aan het begin van het boek. FullSizeRenderJe kan de boeken van de Oerknagers-serie prima los van elkaar lezen, en je hoeft ook geen kenner van de ‘gewone’ Geronimo-boeken te zijn om De verschrikkelijke sneeuwrat te kunnen waarderen.

De verschrikkelijke sneeuwrat is een boek om met veel plezier te lezen en dat heel veel kinderen zullen waarderen. Mijn dochter heeft het in ieder geval met veel plezier ontvangen en mee naar school genomen om het daar tussendoor op stille momenten te lezen, hopelijk lacht ze niet te hard …

Hier kan je de eerste twee hoofdstukken van De verschrikkelijke sneeuwrat vast lezen om zelf een indruk te krijgen!

De verschrikkelijke sneeuwrat – Geronimo Stilton
Kinderboek, gebonden, 120 pagina’s, De Wakkere Muis