Medicijn – thriller van Ingrid Oonincx [recensie]

medicijn-ingrid-oonincx-recensie-copyright-trotse-moeders-5Alleen een klein en machtig eliteclubje weet dat er al jaren een middel tegen veroudering bestaat. Wat hen betreft blijft dat geheim. Ontdekker Jacob Grünberg wil echter wereldwijde erkenning voor zijn uitvinding. Na de plotselinge dood van haar minnaar raakt pr-vrouw Ella Vreeland verstrikt in het huiveringwekkende web rondom deze meedogenloze wetenschapper en ontdekt ze de duistere schaduwwereld achter de schone schijn.

Wat een intrigerend thema: het stoppen van veroudering, eeuwige jeugd… Maar wat mag dat kosten? En dan heb ik het niet over geld, dan gaat het over het inzetten van weeskinderen als bloeddonoren en nog veel ergere dingen dingen.

medicijn-ingrid-oonincx-recensie-copyright-trotse-moeders-1

In het boek Medicijn komt hoofdpersoon Ella Vreeland er achter dat de dood van haar minnaar, de oudere, getrouwde David Mulder omgeven is met geheimen. Geheimen waar anderen ook achter proberen te komen, waardoor zij ineens in een spannend avontuur beland waarin ze niet alleen probeert te achterhalen wat er met David is gebeurd, maar ook zichzelf uit de handen van de mensen die het op haar gemunt hebben, moet houden.

medicijn-ingrid-oonincx-recensie-copyright-trotse-moeders-2

Dit avontuur brengt haar naar de locatie waar de allerrijksten zich laten behandelen, naar de ‘kliniek’, maar ook naar de laboratoria er achter. Een afgeschermde wereld die letterlijk koste wat kost verdedigd moet worden. Want er zijn mensen die de behandeling niet langer kunnen betalen, maar ook niet verder kunnen zonder het middel wat de veroudering tegengaat. Zij schuwen geen middelen, maar de organisatie van ontdekker Jacob Grünberg ook niet.

medicijn-ingrid-oonincx-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Wat boeiend was, was het thema. En ook de andere vragen die daarmee samenhangen: zou de mensheid gebaat zijn bij een dergelijk middel? De manier waarop het uitgewerkt is, is in het begin van het boek heel erg goed. Ik heb het eerste stuk van het boek achter elkaar uitgelezen. Wanneer Ella op de vlucht slaat, wordt het allemaal wel erg ongeloofwaardig en dat is jammer, want het thema op zich is al spannend genoeg. Ook de allerlaatste pagina’s hadden wat mij betreft weggelaten kunnen worden.

medicijn-ingrid-oonincx-recensie-copyright-trotse-moeders-4

Maar, al met al, is het een echte pageturner, want hoewel er veel onwaarschijnlijke wendingen in het verhaal zaten (wat ook maakt dat je door blijft lezen natuurlijk!), werden de personages goed neergezet, was het thema intrigerend en is het boek zo goed geschreven dat je er in blijft lezen tot het uit is!

Medicijn – Ingrid Oonincx
Paperback, 320 pagina’s, uitgeverij The House of Books