Heksen van Fantasia 7: De heks van al het kwaad [recensie]

cover heks van al het kwaadDit is de grote finale! De prinsessen van Fantasia nemen het op tegen Nomenziona, de Heks van Al het Kwaad, de meesteres van de Grauwe Heksen en de Kleurloze Magie om voor altijd een eind te maken aan haar magische krachten. Ze krijgen steun van de Prins zonder Naam en zijn vader, de Oude Koning. De prinsessen gaan op zoek naar de Druppel der Duisternis, waaraan Nomenziona al haar toverkracht ontleent.

De heks van al het kwaad is het zevende en laatste deel van de serie Heksen van Fantasia. Deze serie is het vervolg op de Prinsessen van Fantasia, die ook een rol spelen in deze serie, maar dan net een tikje spannender. Het is een fantasy-serie die zich in het bekende gebied Fantasia afspeelt, waar zich veel meer boeken en series van Thea en Geronimo Stilton afspelen.

IMG_4437
Mijn jongste dochter van negen heeft ook ‘De heks van geur en kleur‘ gelezen. Dat vond ze een spannend verhaal, hoewel ze dat ook wel weer vond meevallen toen ze het nagenoeg uit had. Dat het spannend was, maakt ook dat ze nu nog niet begonnen is in De heks van al het kwaad. De titel is daar misschien ook debet aan … Het moet wel de ultieme strijd zijn als zo’n heks in actie komt.

IMG_4434

Toch vond ik persoonlijk, toen ik het boek aan het doornemen was, dat het spannender lijkt dan het is. Ik denk dat mijn jongste gewoon nog net een beetje te jong is en dat ze over een jaar of twee dit boek met veel plezier zal lezen. De ‘Heksen van Fantasia’ zijn op iets oudere meisjes gericht dan negenjarigen denk ik. Gelukkig zijn boeken en papier geduldig. Een leuke serie in dit genre die jongens waarschijnlijk meer zal aanspreken is de Ridders van Fantasia.

IMG_4435
In mijn ogen is De heks van al het kwaad spannend, maar niet te spannend. Het boek ziet er, zoals we gewend zijn van de Wakkere Muis, goed verzorgd uit. Aan het begin is een korte terugblik opgenomen van wat er tot nu toe gebeurd is en worden de hoofdpersonen van het boek voorgesteld. Dat het boek voor iets oudere meisjes is geschreven, blijkt ook uit het feit dat er minder illustraties in staan dan in de standaard Thea Stilton-boeken.

IMG_4439
Middenin het boek zit wel een full color-katern met meer informatie over Nomenziona, de heks van al het kwaad. Dat dit katern eindigt met de mededeling dat het Heksenboek nu voor altijd sluit, is al met al toch wel geruststellend. En ik ben benieuwd met wat voor serie Thea Stilton hierna gaat komen.

IMG_4440

De heks van al het kwaad – Thea Stilton
Jeugdboek, hardcover, 270 pagina’s, De Wakkere Muis