Drie kleine biggetjes / Three little Piggies [recensie]

de-drie-biggetjes-speelgoed-van-het-jaar-smart-games-spel-trotse-vaders-moeders-speelgoed-samen-1-recensieEr was eens… een betoverend denkspelletje met 3 biggetjes en een wolf. Ontdek hoe de biggetjes in hun huis passen en door het raam naar buiten kijken. Maar, pas op voor de wolf! Dit superleuke puzzelspel bevat 3 grote, stevige puzzelstukken die gemakkelijk vast te houden zijn. Ideaal voor de handjes van kleine kinderen! Daarnaast wordt het spelletje ook geleverd met een plaatjesboek met verhaal en een boekje met 48 opdrachten. Er zijn 2 verschillende soorten opdrachten: 24 dagopdrachten zonder de wolf en 24 nachtopdrachten met de wolf.

Ik ben al jaren fan van Smart Games. Het is leuk om je hersens te kraken met leuk vormgegeven, tastbaar puzzelmateriaal. De eerste spellen kwamen ons huis binnen voor we kinderen hadden, toen volgden er een aantal voor mijn zoon en nu komen ze met een hele leuke variant voor de allerkleinsten. En ik zie hoe onze ouders ook hun hersens weer kunnen trainen met dit soort spellen.

IMG_0493 IMG_0494

Ieder z’n eigen smartgames, en vooral veel variatie want ook wijzelf of onze zoon kunnen nog heel goed plezier beleven aan deze smartgames voor 3-6 jaar. En ik denk vooral ook sámen met onze dochter.

Het concept is goed bedacht. Stevige puzzelstukken, een degelijk speelbordje en leuke poppetjes en huisjes. En daarbij nog een grappig plaatjesboek. Het puzzelidee is leuk: bij de ene variant zonder wolf moeten de varkentjes lekker buitenspelen en moeten de stukken zo komen te liggen dat er geen huisje over ze heen staat. Bij de andere variant, mét wolf, moeten de varkentjes juist schuilen in hun huis en moet de wolf buiten blijven staan.

IMG_0496 IMG_0495-1

De vraag is of onze driejarige dochter dit speelelement al meteen begrijpt of dat het eigenlijk eerst veel leuker is om met de grappige poppetjes te spelen en ze in en uit de huisjes te laten. Maar als ze die fase gehad heeft en het als een spel of puzzel kan gaan zien denk ik dat ze het, als fanatieke puzzellegger, al snel functioneel kan gaan gebruiken.

Mooie tip in de gebruiksaanwijzing was om, als het spel nog te moeilijk blijkt, eerst te starten met het nabouwen van de oplossing. Ik zeg: iedereen lekker die hersens laten kraken en daar mooi vanaf drie jaar mee beginnen!

De drie kleine biggetjes / Three little Piggies
Bekijk op bol.comSmart Games, 3+, denkspel, Smart
Winnaar Speelgoed van het jaar in de categorie 4 en 5 jaar