Olli en de woestijndraak [recensie]

olli-woestijndraak-cover-trotse-moedersOlli en zijn vriendjes spelen op het strand. Ze krijgen flessenpost. Een brief van Louis, de oom van Kor Krab, die Kor uitnodigt om langs te komen bij zijn kasteel. Met routebeschrijving: als je de woestijn binnen komt rechtdoor en dan meteen rechts. De woestijn is een geweldige zandbak en het zandkasteel is prachtig. Maar oom Louis heeft een probleem. Daar weten Olli en zijn vriendjes wel raad op!

Olli en de woestijndraak is een spannend prentenboek voor kleuters. Ik ken de boeken van Olli niet, maar ik heb begrepen dat er een boekenserie van het olifantje Olli is. De tekst op de achterflap spreekt mij gelijk aan:

Olli is de 100% namaak-olifant. Het meest dappere olifantje ter wereld. Olli houdt van dromen. Omdat hij een namaak-olifant is, kan hij zijn wie hij wil en daardoor maakt hij de meest fantastische avonturen mee.

Ik ben benieuwd wat wij, mijn 6 jaar oude dochter en ik, er van gaan vinden…

IMG_5269

Wij gaan eens lekker voor zitten wanneer mijn andere kinderen uit spelen zijn; wij hebben even lekker de tijd en rust om een mooi boek te lezen. Mijn dochter heeft er zin in om een verhaal te horen en begint al driftig door het boek te bladeren. Het valt mij daarbij gelijk op dat de letters vrij klein zijn voor dit type boek en dat er ook best wel wat tekst is. Hopelijk houdt mijn kind haar aandacht erbij.

IMG_5271

Wat een beetje lastig is dat er allerlei figuren voorkomen in het boek maar wij kunnen niet goed herleiden wie nu wie is. Met een beetje gok en giswerk komen wij een eind, maar de schrijver gaat er toch wel redelijk makkelijk vanuit dat je weet wie wie is. Alsof je dus altijd al eens eerder een boek uit deze serie hebt gelezen. Ik vermoed dat wij hiervoor iets meer moeite moeten doen dan kinderen die al eens eerder iets van Olli gelezen hebben. Klein detail, maar wel onhandig.

IMG_5270

Omdat Olli een namaak olifant is en een fantasieverhaal beleeft, zijn er rare sprongen in het verhaal en aparte schepsels. Dit tot grote hilariteit van mijn dochter. Dit kwam wel pas nadat ik een paar keer met een gekke verbaasde stem riep dat dit toch helemaal niet kan in het echt. Dat moest ook wel, want ik merkte de eerste keer lezen dat ze het toch wel een spannend verhaal vindt.

Voor mijn dochter is het verhaal te langdradig en ligt het te ver van haar belevingswereld. Ik schat in dat het qua verhaal eerder jongens aan zal spreken dan meisjes. Maar of die voldoende zitvlees hebben, betwijfel ik. De illustraties zijn prachtig; ik kan niets anders zeggen daarover.

Olli en de woestijndraak – Diederiekje Bok & Hein Mevissen
Bekijk op bol.comPrentenboek, hardcover, 32 pagina’s, uitgeverij Leopold
Bestel dit boek hier  >>>>