Knotsknettergek: twee boeken in één, van Tosca Menten [recensie]

Screenshot 2014-05-26 at 19.44.23In Knotsknettergek zijn twee boeken van de populaire kinderboekenschrijfster Tosca Menten (ook bekend van de serie Dummie de Mummie) in één paperback uitgegeven.  Operatie Zeer Ernstige Ramp gaat over een Ramp. Een Zeer Ernstige Ramp van het Aller Ernstigste Soort. Dus wees gewaarschuwd. En in Tom Piekepol en de schat van Kartoni wordt Tom Piekepol wakker op zijn geluksdag. Even later zit hij in een bejaardenhuis met een meneer die denkt dat hij een garnaal is. Samen gaan ze op zoek naar een schat. In het bejaardenhuis!

De boeken van Tosca Menten zijn -zonder uitzondering- leuk om te lezen. Ze bevatten spannende verhalen die echt boeiend zijn voor kinderen, waardoor ze graag dóórlezen, ook wanneer de boeken wat dikker zijn en ze zijn prachtig geïllustreerd, wat de boeken niet alleen aantrekkelijker maakt, maar wat het lezen ook verluchtigd, hoewel er ook veel bladzijden zijn met alleen maar tekst. Zowel in de verhalen als in de tekeningen zit veel humor.

Mijn oudste zoon had dit boek meegenomen op vakantie en heeft het tijdens onze week in Spanje helemaal uitgelezen. En hij heeft er van genoten. Hieronder zijn eigen recensies van de twee boeken die in deze paperback zijn samengebracht:

Screenshot 2014-05-26 at 19.49.27Operatie Zeer Ernstige Ramp
Leuk want soms was het wel spannend. Er zitten grappige personen in en die worden leuk omschreven, bijvoorbeeld het haar van de juf dat is echt een torentje alsof er een WC-rol onder zit, maar dat zit er niet. De tekeningen vind ik erg grappig en de manier waarop het geschreven is ook. Malle Toos is echt heel leuk, dat is een kip en doet steeds grappige dingen.

Tom Piekepol en de schat van Kartoni
Is ook erg leuk. Het is los van het eerste boek te lezen. Het enige wat er in terugkomt uit het eerste boek is de rat Hercules, maar dat heeft verder niet met het verhaal te maken. Screenshot 2014-05-26 at 19.49.12Dit boek vond ik leuk, spannend èn grappig en de tekeningen zijn echt goed, met veel humor. Een van de leukste stukjes vond ik toen iemand deed of hij gek was om naar de schat te zoeken en toen hij overhoord werd om te kijken of hij ècht gek was, ging hij heel grappig doen.

Voor slechts 15 euro heeft je kind dus urenlang leesplezier!

Knotsknettergek – Tosca Menten
Bevat de boeken Operatie Zeer Ernstige Ramp en Tom Piekepol en de schat van Kartoni