Under the Dome – seizoen 1 [recensie]

Screenshot 2014-04-13 at 19.48.40Under the Dome is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King. In de serie worden de inwoners van het stadje Chester’s Mill plotseling afgesloten van de buitenwereld, wanneer een enorme mysterieuze, onzichtbare koepel over de stad valt. Al snel blijkt dat de koepel ondoordringbaar is en niemand de koepel in of uit kan. Veel bewoners raken in paniek, al is er een kleine groep die probeert de vrede te bewaren. Zij gaan op zoek naar het geheim en doel van deze ‘Dome’, terwijl ze ondertussen meer van elkaar te weten komen dan hun lief is…

Ik heb al veel boeken van Stephen King gelezen, met veel plezier. King is in staat om in no-time een volledig unieke situatie normaal te laten lijken en menselijke eigenschappen op een bijzondere manier te belichten. Het boek “Under the Dome” kende ik niet en de serie is uitgezonden geweest op SBS 6, maar dat is me geheel ontgaan dus ik begon met een blanco blik aan deze serie.

Het verhaal ‘ademt’ de sfeer van andere boeken van Stephen King. Een klein stadje wordt ‘out of the blue’ onder een enorme koepel afgesloten van de rest van de wereld. Een aantal mensen die zich binnen de koepel bevinden, worden van dichtbij gevolgd en behalve natuurlijk de verhaallijn waarin het geheim van deze ‘dome’ ontrafelt wordt (althans… voor een klein deel), spelen de persoonlijke verhalen van een aantal mensen een belangrijke rol.

Goed blijkt niet zo goed en kwaad niet zo kwaad. Onder deze specifieke omstandigheden laten mensen zich van hun beste (of slechtste) kant zien en vaak zit het er tussenin. Lijkt iemand verkeerd bezig terwijl hij probeert het goed te doen en uiteraard ook andersom.

Twee enorme nadelen zitten er aan deze DVD-serie:
1 – hij is enorm verslavend….
2 – hij eindigt met een enorme cliffhanger!