De LEGO Film: snel, humor en dus fantastische beleving voor jong en oud [REVIEW]

Screenshot 2014-02-21 at 10.45.22We zijn met het hele gezin (zoon van 10 en een tweeling van 7 jaar) naar de LEGO FILM geweest en we hebben genoten. Een hele snelle film (je mist de eerste keer ongetwijfeld zoveel dat je hem zonder problemen 3 keer achter elkaar kan gaan kijken!) met heel veel humor in vele ‘lagen’, dus jonge kinderen zullen dingen missen die wij als ouders bijzonder komisch vinden, terwijl de kinderen regelmatig hardop schaterden om alles wat zij grappig vonden.

Screenshot 2014-02-21 at 10.45.46Het verhaal van de film is zeer zoet: de hoofdpersoon Emmet is een onopvallende ‘bouwvakker’ die opkijkt naar de ‘meester’ bouwers van Lego. Deze meester worden overheerst door de grote  ‘President Business’ die zijn zetel heeft in een heel hoog LEGO gebouw en alles gebouwen, voertuigen en figuren met secondelijm wil vastlijmen. Dat vastlijmen is dus anti-Lego want daar gaat het juist om bij LEGO: het steeds weer kunnen afbreken en nieuwe creaties moeiteloos bouwen. Een oneindige cyclus van spelen en creativiteit.

lego-emmetDe grote ‘President Business’ haalt dus de creativiteit uit de Lego en dat moet bestreden worden door een ‘speciaal iemand’ die de dop van de secondelijm te pakken krijgt. Onze bouwvakker hoofdpersoon heeft de dop in zijn bezit en het verhaal gaat uiteraard erover hoe die dop uiteindelijk na een heroïsche strijd kan worden geplaatst.

lego-filmposterLego creativiteit is gered! En tevens wordt aangetoond dat je geen meester bouwer hoeft te zijn om nieuwe prachtige ontwerpen kan maken met Lego. Met uiteraard een mooie, moralistische en zoetsappige vergelijking en ontknoping van vader en zoon, maar dat moet je maar zelf met je kinderen gaan bekijken.

De beeldwisselingen van de Lego Film zijn vermoeiend snel, en kinderen kunnen in deze tijd daar veel beter tegen als deze vader van boven de 60 jaar. De kinderen hebben geschaterd van het lachen. De film kent vele ‘slechte’figuren, die onze helden steeds aanvallen, alles valt voortdurend uit elkaar, botsen, dus eigenlijk redelijk gewelddadig en toch stoort dat in een LEGO film blijkbaar niet, want alle kinderen weten dat Lego uit elkaar kan en dat dat niet erg is want je zet het ook weer snel in elkaar.

De film is in Nederland voor 6 jaar en ouder (België is het alle leeftijden) en dat lijkt terecht. De meeste kinderen zullen er geen nachtmerries aan overhouden, maar voor prikkelgevoelige kinderen is het wel een drukke opeenvolging van beelden.

Een prachtig gezinsuitje, want ook in deze film toont Lego weer aan dat het als geen ander in staat is geweest zich in de huid en gedachtewereld van kinderen te kunnen verplaatsen en het systeem van eindeloos uitbreidbare en altijd passende stukjes je eigen werelden te bouwen. Want mijn Lego stukken waar ik vijftig jaar geleden mee speelde, passen nog steeds op de geheel nieuwe vormen en stukken van de Lego Friends wereld van mijn  dochter en dat is heel knap van Lego.

Wil je ook naar deze De LEGO Film? Doe dan binnenkort mee met onze winactie en maak kans op vrijkaartjes.

lego-film-1