Wat we niet vertelden – Lara Prescott [boekbespreking]

Wat een bijzonder boek is dit. Een boek wat niet alleen spannend is, maar ook een goed tijdsbeeld geeft van de periode na de Tweede Wereldoorlog, en een inkijkje geeft in het leven in de Sovjet Unie in die tijd.

De Koude Oorlog, een periode waarin mijn oudste zoon momenteel erg geïnteresseerd is waardoor ik er zelf ook weer meer over ben gaan lezen. In Wat we niet vertelden komt ook een stuk geschiedenis aan de orde. Het leven onder Stalin, de veranderingen na zijn overlijden. Goelags, strenge controles…. Maar ook de periode na WOII in de Verenigde Staten, waarin ‘de mannen’ weer thuis kwamen en ‘de vrouwen’ hun vrijheid en zelfstandigheid moesten inleveren.

In het boek wordt ingezoomd op een aantal levens. Het boek wisselt hoofdstukken af, die te lezen zijn vanuit een aantal hoofdpersonages. In de Sovjet Unie volgen we Olga Ivinskaya, de minnares van Boris Pasternak. In de VS volgen we Irina en Sally, twee typistes bij de CIA (die meer gaan doen dan alleen typen…). En er zijn hoofdstukken vanuit een agent en vanuit de typisten. De hoofdstukken zijn duidelijk ingedeeld in tijd.

Bij dit soort historisch romans, ben ik altijd bang dat ik het verhaal niet goed kan volgen omdat er bepaalde voorkennis vereist is. Gelukkig blijkt dit bij Wat we niet vertelden niet waar te zijn. Ook zonder voorkennis over de periode en ook zonder Dokter Zhivago gelezen te hebben, is dit boek prima te lezen. Ik heb wel zin om Dokter Zhivago nu ook te gaan lezen natuurlijk, want met zoveel nieuwe informatie over het leven van Boris Pasternak en de manier waarop het boek uiteindelijk uitgegeven is, zal ik er vast met andere ogen naar kijken.

Ik heb genoten van dit boek. Het leest vlot, is spannend en vooral boeiend. Aanrader!

Voor algemene informatie, zie: