Laatste Weduwe – uit de Will Trent reeks van Karin Slaughter [thriller-recensie]

‘Vroeger’ was ik enorm fan van de boeken van Karin Slaughter. Ik las ze allemaal op volgorde en liefst op de dag dat ze uitkwamen. Vrienden uit Amerika stuurden zelfs uitgaven op voordat deze in Nederland verschenen. En toen las ik een hele tijd geen boeken meer van haar, tot ik bij het lezen van het boek Gespleten weer opnieuw onder de indruk raakte van deze auteur <klik HIER voor de recensie van Gespleten>.

Ik was dus erg benieuwd naar Laatste Weduwe, een boek uit de reeks met Will Trent.

Verhaal
Een onschuldig uitje verandert in een nachtmerrie wanneer Michelle Spivey wordt ontvoerd terwijl ze met haar dochter aan het winkelen is. De politie zet een grote zoekactie op touw en haar partner doet een emotionele oproep in de media, maar Michelle is en blijft spoorloos.

Een paar weken later, op een rustige zondagmiddag, worden Will Trent en Sara Linton plotseling opgeschrikt door het geluid van explosies. Ze gaan erop af, maar binnen no time loopt alles volledig uit de hand: Sara wordt gekidnapt en Will moet noodgedwongen undercover. De situatie voert hen naar een afgelegen plek in de bergen, naar de vreselijke waarheid over het lot van Michelle en een moordzuchtige radicale groepering…

Mening
Het boek begon meteen goed. Duidelijk kader van hoe de relatie tussen Sara en Will stond en hoe de band met de familie was en daarna meteen actie. Het verhaal speelt zich in de nabije toekomst af, begint kort met de ontvoering van een wetenschapper. Een maand later, toevallig op de datum van mijn aanstaande verjaardag, zijn er bomexplosies en wordt Sara ontvoerd.

In hoofdstukken vanuit het oogpunt van verschillende personages, maken we de dagen na de ontvoering van Sara mee. Vaak overlappen die hoofdstukken qua tijdstippen zodat je het verhaal vanuit diverse perspectieven ziet, erg verfrissend gedaan. Ik vind het daarom niet zozeer een ‘Will Trent’ boek, het is vrij gelijkwaardig verdeeld over Sara, Will en anderen.

Vanaf het moment dat Sara op de plek is gebracht waar ze ‘nodig’ is, vind ik het verhaal erg veel pagina’s beslaan. De vaart is er een beetje uit en er wordt naar mijn mening erg veel herhaald. Met name de visie van de terreurgroep, die akelige en nare gedachten heeft over de superioriteit van de witte blanke man. Een actueel thema, maar door de leider van de groep, zoveel aan het woord te laten, is er ook een platform voor walgelijke ideeën gecreëerd.

Het onvermijdelijke einde is niet bepaald subtiel… Nu staat Karin Slaughter niet bekend om subtiel 😉 maar voor mij was het teveel van het goede. Ik miste de kracht van de spanning die ze meestal heel anders opbouwt. Misschien omdat ze teveel wilde vertellen over de beangstigende denkbeelden die er in de wereld zijn.

Laatste Weduwe is zeker een boek wat de moeite waard is, maar ook zeker niet een van mijn favoriete boeken!

Laatste Weduwe – Karin Slaughter
Uit de Will Trent reeks