Home / Recensies / Een jaar met jou [recensie]

Een jaar met jou [recensie]

De Amerikaanse Ella volgt haar droom: een jaar studeren aan de universiteit van Oxford, in Engeland. Na dat jaar zal ze aan de slag gaan voor het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Tot die tijd dompelt ze zich onder in de Engelse cultuur en literatuur. Maar haar jaar verloopt anders dan verwacht. Haar poëziedocent Jamie blijkt zeer aantrekkelijk, ook al blijft hij afstandelijk. Ze worden friends with benefits; Ella is immers maar een jaar in het land. Langzaam ontdekt Ella echter dat Jamie een groot geheim bij zich draagt, een geheim dat hun relatie – en Ella’s toekomst – volledig zal veranderen. Als het einde van het universiteitsjaar nadert, staat Ella voor de onmogelijke keuze: blijft ze of gaat ze terug?

Eleonor, Ella, Durran gaat een jaar Engelse taal- en letterkunde (van 1830 tot 1914) studeren aan de universiteit van Oxford. Op het moment dat ze de douane door wil wordt ze gebeld met de vraag of ze aan de slag wil bij het campagneteam van de eerste vrouwelijke presidentskandidaat van de Verenigde Staten. Ze wordt gevraagd terug te komen naar Amerika, maar Ella is vastbesloten haar jeugddroom waar te maken en te gaan studeren in Engeland. Ze komen overeen dat ze de presidentskandidaat vanuit Engeland telefonisch zal bijstaan en helpen zolang ze aan Oxford studeert, daarna zal ze terugkomen naar Amerika.

Al op haar eerste dag in Oxford ontmoet ze  Jamie Davenport die, blijkt al snel, de rol van poëziedocent overneemt van de docent voor wie Ella naar Oxford kwam. In eerste instantie lijken ze het niet met elkaar te kunnen vinden, maar korte tijd later worden ze friends with benefits. De afspraak is: geen verplichtingen, geen gevoelens. Helaas blijkt dat niet zo makkelijk te zijn en het laatste wordt zelfs behoorlijk op de proef gesteld als blijkt dat Jamie een groot geheim met zich meedraagt. Daardoor komt alles op zijn kop komt te staan en moet Ella beslissen wat ze aan het einde van het jaar gaat doen.

‘Schemer en avondbel, en duisternis daarna! En schrei geen zoute tranen van vaarwel, wanneer ik ga.’
Jamie doet zijn ogen dicht.
Tennyson. Altijd weer Tennyson.

Toen ik begon met lezen kon ik maar één ding denken: vergeet Londen, je moet echt hoognodig eens  naar Oxford! Whelan schrijft zo beeldend dat ze je bijna in Oxford zelf plaatst tijdens het lezen. Een pageturner van heb ik jou daar. Daarnaast is de Engelse literatuur die Ella studeert terug te vinden in dit boek en staat het vol met prachtige poëzie. Een vleugje geschiedenis in een eigentijdse roman.

Een jaar met jou van Julia Whelan bevat alle zes basisemoties, die in meer of mindere mate steeds voorbij komen: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing en zelfs afschuw.

Dit verhaal gaat onder je huid zitten, kruipt in je hart en nestelt zich in je hoofd. Een verhaal dat niet loslaat en na het dichtslaan van het boek nog lang blijft na-ijlen.

Een jaar met jou – Julia Whelan
Paperback, 382 pagina’s, uitgeverij HarperCollins

About Angela Aagenborg

Mijn naam is Angela, ik ben 39 jaar oud, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, twaalf jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. In 2018 schreef ik een wielerroman en een chicklit, beiden 'wachten' op een uitgeverij.

Hoe kon dit gebeuren? Over de zaak Anne Faber, collectieve woede en de lessen voor de toekomst.

Zoals vele andere mensen, heb ik de periode van de vermissing van Anne Faber en …