Prinses Arabella en de keukenprins [recensie]

Als je een ouder bent van een peuter dan word je om de oren geslagen met opvoedkundige dilemma’s. Het opvoeden begint net, dus je bent nog aan het aftasten, maar het lijkt alsof je telkens zonder voorbereiding voor de leeuwen wordt geworpen. Boekjes kunnen hierbij een uitkomst bieden. Want hoewel ik vroeger altijd dacht dat het doel van boeken voorlezen alleen vermaak en het vergroten van de woordenschat was, blijken sommige boeken ook opvoedtechnisch een rol te kunnen spelen. Het boek “Prinses Arabella en de keukenprins” van Mylo Freeman is zo’n boek. Zelf hebben we al een ander succesnummer van Mylo Freeman – namelijk “Potje!”  – in de kast staan. Ook dit is echt een aanrader voor een specifiek peuterdilemma.

Prinses Arabella gaat over een ander welbekend peuter- en kleuterprobleem. Het eten van groenten gaat bij veel peuters en kleuters niet van harte. Ook prinses Arabella wil geen groenten eten, ze wil het liefst alleen maar taart. Omdat de prinses tot een grote sterke koningin moet uitgroeien, worden alle koks van het land ingevlogen om de prinses aan de groenten te krijgen. Niets mag baten, tot de keukenprins langskomt. De keukenprins neemt Arabella en haar mede-prins(ess)en mee naar de moestuin en laat hen kennismaken met alle ingrediënten. Samen gaan ze aan de slag in de keuken en ze blijken het nog leuk te vinden ook. Uiteindelijk komt daar de prinses haar gerecht presenteren en het is een prachtige worteltjestaart.

Het aankaarten van het probleem is natuurlijk al heel goed. Ik merk dat mijn zoontje hier goed op reageert. En dat het dan ook nog een prachtig boek is met een heel grappig en herkenbaar einde maakt het voor de kinderen nóg aantrekkelijker dit boekje te lezen.

Wat mij persoonlijk ook erg aanspreekt in dit boek is dat de karakters van allerlei verschillende etnische afkomst zijn.

Prinses Arabella zelf heeft een donker uiterlijk en verder zijn er nog figuren met vermoedelijk een Aziatische en Arabische achtergrond. Het is geen vereiste voor een boekje, maar ik vind het toch zeker wel een bonus dat hier kinderen met allerlei etnische achtergronden in voorkomen. Voor kinderen maakt het natuurlijk allemaal niets uit, als het maar een leuk en aansprekend boek is. De educatieve achtergrond is mooi meegenomen voor de ouders. Ik voel dus nu al op mijn klompen aan dat dit boek zomaar een nieuwe favoriet kan gaan worden van mijn zoontje én mijzelf.

Prinses Arabella en de keukenprins – Mylo Freeman
Hardcover, 32 pagina’s, uitgeverij De Eenhoorn
Bestel dit boek hier >>>>>