Als het waar is [recensie]

Overal waar Kaylee komt, gebeuren vreemde dingen: de bitch van de klas struikelt, precies wanneer Kaylee dat wenst. Een glas water spat kapot als ze boos is. Toeval? Dan ontdekt Kaylee dat haar biologische moeder, die als tiener het nieuws haalde vanwege haar vermeende telekinetische gaven, tot levenslang is veroordeeld voor moord. Tot op de dag van vandaag ontkent haar moeder alle schuld. Kaylee besluit dat het tijd is om de waarheid te achterhalen – over haar moeder en over zichzelf.

Het centrale thema van Als het waar is zijn bovennatuurlijke krachten en de zoektocht naar de vraag of deze nu echt bestaan of niet. Kaylee is op haar vierde geadopteerd, omdat haar moeder in de gevangenis zit wegens de moord op Kaylees jongere broertje. Een journaliste wil een podcast maken over de veroordeling van Kaylees moeder, want zij houdt vast aan haar onschuld. Kaylee wil meewerken, maar dat zet haar leven behoorlijk op zijn kop. Ze begint te twijfelen aan werkelijk alles wat ze altijd voor waar heeft aangenomen.

Eerlijk gezegd viel Als het waar is mij wat tegen. Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen na ‘Verdwenen’, een ander boek van Tara Altebrando dat in 2016 door Young & Awesome is uitgebracht, te hooggespannen. Voor mij zat er niet voldoende diepgang in en ik merk dat het verhaal niet heel lang bij mij blijft hangen. Of misschien komt het wel gewoon doordat ik Kaylee, de hoofdpersoon, niet sympathiek vind. Ik vind dat ze zichzelf te zielig vindt, ze stelt zich te veel als iemand die alles overkomt. En als ze dan een keer verantwoordelijkheid neemt, laat ze het ook niet na bij wijze van spreken iedereen daarmee lastig te vallen. Ik denk overigens ook dat ik nogal kritisch ben en dat er genoeg jongere lezers, in de young adult doelgroep waar Als het waar is op is gericht, zullen zijn die met andere ogen naar Kaylee zullen kijken.

Leuk is dat Altebrando het boek echt in deze tijd plaatst. Het gebruik van sociaal media, met alle risico’s van dien, is helemaal verweven met het verhaal. Dit maakt het boek herkenbaar ‘en geeft het boek de nodige vaart.

Via de site van de uitgever kan je vast een fragment lezen.
En een leuk cadeautje van de uitgever is dat wanneer je het papieren boek koopt, je er een gratis code voor het ebook bij krijgt!

Als het waar is – Tara Altebrando