Home / Boeken / Adempauze – mindful aan het werk

Adempauze – mindful aan het werk

Adempauze is speciaal voor de drukke, werkende mens, die zich moe en gejaagd voelt en niet voldoende tot rust kan komen. Met het boek en de oefeningen (op cd of download) laat Chris Grijns zien dat je op een eenvoudige manier je eigen weerbaarheid en vitaliteit kunt versterken. Dat kan door letterlijk adempauze te nemen, ook tijdens het werk. Wanneer je regelmatig de korte mindfulnessoefeningen uit dit boek doet, ga je je beter concentreren en je automatische en ineffectieve gewoontes herkennen. Ook leer je prioriteiten stellen, greep krijgen op deadlines en omgaan met lastige gevoelens.

Het boek is een herpublicatie uit 2007 en is opgedeeld in vier delen. Daarnaast bevat het een oefen-cd met twaalf oefeningen.

  • In deel een wordt de noodzaak van ademen en pauzeren benoemd.
  • In deel twee staan oefeningen die je voor, tijdens en na je werk kunt doen.
  • In deel drie lees je over lastige gevoelens en deadlinestress
  • In deel vier lees je over mindfulness in organisaties.

Door het hele boek lees je veel leuke stukjes in met ervaringen van anderen.

Recensie:

Het boek:

Klein maar fijn. Dat is de eerste indruk van dit boek. Daarnaast een prachtige heldere, sobere maar mooie uitnodigende, voorkant. Toevallig stond ik in de week dat ik dit boek binnen kreeg in de handen met een groot boek over mindfulness, maar dat kwam me qua tijd niet goed uit. Dit dunne boekje was ideaal, het was in no time uit en direct toepasbaar.

Ik heb drie weken vakantie gehad, maar had een week nodig om met mijn hoofd uit het werk te komen. Toen ik weer aan het werk ging zat ik binnen drie dagen in mijn oude patroon. Zo snel kan dat gaan, maar gelukkig kreeg ik dit boek.

“Onder de juiste condities is het lichaam prima in staat om te herstellen, maar dan moet je na een versnelling wel op de rem gaan staan en je tempo vertragen. Dat kun je doen door een adempauze in te lassen.”

Pauzeren en werken horen bij elkaar, maar dat is bij mij nog wel een ding. Ik werk thuis en heb geen vaste werktijden en pauzes. Dus wanneer het lekker gaat ben ik geneigd door te gaan tot ik mijn grens al lang en breed heb bereikt. Ik heb in het verleden wel een mindfulness cursus gedaan, maar pas het nog veel te weinig toe tegenwoordig. Op de cd staan een aantal oefeningen om me de dag door te helpen.

Ook aan het einde van de dag vind ik het erg moeilijk om te stoppen met werken. Als schrijver/blogger is er altijd wel werk te doen en ik heb het gevoel continu achter de feiten aan te lopen. Daarnaast heb ik twee jonge kinderen en helaas ook een lichaam dat niet gezond is, dus te veel en te lang werken is erg slecht voor me. Dat weet ik, maar het is en blijft een valkuil. Als ik ervoor kies om na een goede dag te stoppen word ik ongedurig. Gelukkig staat er een goede oefening op de cd om de dag af te sluiten.

De cd:

De oefeningen die op de cd staan kun je ook online beluisteren. Ikzelf heb ze “van de cd gehaald” en op een mp3 device gezet. De oefeningen worden in de eerste drie hoofdstukken uitgelegd bij het onderwerp dat van toepassing is.

De auteur heeft een aangename stem en de oefeningen zijn erg interessant, maar waarom er wel tijd is gestoken in het herschrijven van het boek, maar er niet kritisch is geluisterd naar de oefeningen op de cd is me een raadsel. Wellicht heb ik het mis, maar ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat de oefeningen ‘snel-snel’ zijn opgenomen. Ik wil niet zeggen dat er niet over nagedacht is, maar er waren gewoon stukken tekst die niet lekker liepen of niet klopten. Dat stoorde me de eerste paar keer.

Nu moet ik er ook meteen eerlijk bij zeggen dat het went en dat het wellicht ook ligt aan het feit dat het anders is dan alle andere oefeningen die ik heb gedaan. Men houdt immers het liefst vast aan het bekende dan toe te geven aan het onbekende.

Toch nog een paar kritische noten:

  • Ik vind de bodyscan erg onrustig. Ik sta liever wat langer stil bij bepaalde lichaamsdelen. Voor mijn gevoel wordt er doorheen gevlogen waardoor de oefening meer een noodzakelijk kwaad lijkt. Ik denk dan ook niet dat ik deze bodyscan blijf gebruiken. Het heeft niet het effect dat ik in zo’n oefening zoek.
  • Wanneer je een echte sessie hebt kun je geluiden niet uitschakelen, daar ben ik me van bewust; ook ben ik me ervan bewust dat je op je werk ook achtergrondgeluiden hebt, maar juist op een cd wil ik dat liever niet horen. In meerdere tracks gaat de deur open tijdens de sessie. Ook hoor je mensen op de achtergrond gesprekken voeren. Dat stoort me.
  • Voor wat betreft de eerste track zou ik een algemene track hebben gemaakt. Nu moet je als fietser luisteren naar een oefening in de auto en andersom. Ik zou het zo maken dat het ook toepasbaar is in het openbaar vervoer, maar ook wandelend.
  • De track waarin de molenwiek oefening voorkomt vond ik erg handig en ga ik zeker vaker doen, maar die specifieke oefening begreep ik niet. Dat wordt wat mij betreft niet helder genoeg uitgelegd en ik heb een zeer groot inbeeldingsvermogen.

Er waren nog een aantal dingen waar ik me vooral de eerste keren aan stoorde, maar eenmaal gewend viel het minder op.

Er zijn ook oefeningen die ik in de toekomst zal blijven doen:

  • Ik vind de tracks waarin de adempauze centraal staat erg prettig en helpt me echt tot rust komen.
  • Track 9 (geniet van wat prettig is) vond ik fijn om te doen, het bracht me even terug op vakantie. Een prettige herinnering om terug te halen en ik geloof ook sterk in deze oefening.
  • Het zomaar even een paar minuten naar buiten kijken en observeren is heerlijk om te doen.
  • De zitmeditatie vond ik wat lastig, maar dat is voor mij een mooi aandachtspunt, aangezien het daar vaak mis gaat bij mij: een brein dat niet stopt met denken.

Het was overigens die track die me (na jarenlang afvragen) eindelijk het antwoord heeft gegeven op een zeer prangende vraag en het antwoord bleek zo simpel. ‘Is verhalen verzinnen piekeren? Dan ben je immers ook continu aan het denken.’ Nee, onze menselijke geest dwaalt liever af dan dat hij erbij is. Of dat echt het antwoord is weet ik niet, maar het klinkt plausibel genoeg om daar niet langer over te piekeren 😉

Al met al (op een paar kritische noten na) ben ik absoluut tevreden over dit geheel en kan het dan ook van harte aanraden. Met name vanwege de duidelijkheid en het formaat van het boekje (het kan mee in vrijwel elke tas) en het makkelijk toepassen van de oefeningen.

Adempauze – mindful aan het werk – Chris Grijns
Paperback, 96 pagina’s – uitgeverij ten Have
Bestel dit boek HIER>>>

 

About Angela Aagenborg

Mijn naam is Angela, ik ben 39 jaar oud, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, twaalf jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. Momenteel zit ik zelf in de laatste fase van het schrijven van een boek: de publicatie fase van Tijdrit (roman).

Check Also

Met hoofd en hart – Christie Watson

Na meer dan twintig jaar op alle denkbare afdelingen in verschillende ziekenhuizen te hebben gewerkt, …