De wildernis in (Warrior Cats 1) [recensie]

Al eeuwenlang delen vier wilde kattenclans het woud, volgens de regels die door hun voorouders zijn vastgesteld. Maar de Donderclan verkeert in groot gevaar, als de Schaduwclan zich niet langer aan die regels houdt en probeert heer en meester van het hele woud te worden. Dappere krijgskatten sterven, soms onder vreemde omstandigheden … Dan verschijnt er ineens een doodgewone huiskat op het toneel. Hij heet Rufus en zijn komst markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de clans.

Ik was eerlijk gezegd al een paar jaar nieuwsgierig naar de serie Warrior Cats, vooral ook omdat ik dacht dat mijn dochters dat misschien wel leuke boeken zouden vinden. Het kwam er nooit van, er zijn zoveel mooie (nieuwe) boeken om te lezen en uiteindelijk maar zo weinig tijd … Dus een recensie-exemplaar van het eerste deel (van een serie die inmiddels uit 3 x 6 delen bestaat en binnenkort komt het tweede deel van de vierde serie uit …) was bijzonder welkom.

Ik heb altijd gedacht dat Warrior Cats zich in een fantasy-achtige setting zou afspelen. Totaal niet dus! Het verhaal draait om vier clans katten die in een bosachtig gebied, met daaromheen velden, aan de rand van een dorp, leven en overleven. Het zijn wilde katten en het leven voor een wilde kat is zwaar. De clans leven alle vier in een eigen gebied en bevechten hun territorium soms letterlijk op leven en dood. Overigens zijn het eigenlijk vijf clans, poezen die dood gaan worden opgenomen in de Schaduwclan.

De titel van dit eerste deel, De wildernis in, heeft betrekking op de hoofdpersoon van het verhaal, Rufus, of Vuurpoot zoals hij al snel wordt genoemd. Rufus is een jonge huiskat en hij is erg nieuwsgierig naar het bos een eindje verderop. Hij wordt daar gespot door een paar poezen van een Donderclan, die hem voorstellen om het huiskattenleven vaarwel te zeggen en bij hen te komen leven. Rufus moet er een paar uurtjes over nadenken, maar stort zich dan vol overgave op het leven van een wilde kat. Als poesiepoes, zoals de wilde katten een huiskat noemen, moet hij moeite doen om een plekje binnen de clan te veroveren. Maar, uiteraard zou ik bijna zeggen, slaagt hij daar vol verve in.

De wildernis in is een verhaal vol spannende avonturen dat vlot en prettig leest. Er doen heel veel poezen mee. Aan het begin van het boek staat een overzichtje, zodat je af en toe even kan terug zoeken wie wie ook alweer is. Maar als je eenmaal in het boek zit, is dat overzicht niet echt meer nodig. Bovenaan de hoofdstukken staan logo’s voor de verschillende clans. In het exemplaar dat ik kreeg zat een flyer met de titels van alle achttien delen van de eerste drie series. Maar wat ik nog veel leuker vond aan de flyer is dat er een plattegrondje in staat van het gebied waar de katten leven en een korte beschrijving van de vijf clans.

Het boek is echt geschreven vanuit het perspectief van een kat. Dat merk je bijvoorbeeld aan de woorden die worden gebruikt voor mens (tweebener) of lente (nieuwblad) of aan het feit dat katten geen goed woord hebben voor auto’s of een weg.

Vuurpoot is een perfecte hoofdpersoon. Hij maakt een mooie ontwikkeling door van suffe huiskat met een slechte conditie tot een slimme en dappere strijder. Maar ook de andere kattenkarakters zijn goed beschreven, waardoor de verschillende andere belangrijke katten voortdurend goed herkenbaar zijn.
De avonturen zijn in de eerste plaats spannend. Maar daarnaast zijn er ook sprookjesachtige voorvallen en ontroerende momenten. En zelfs als er even niets opzienbarends gebeurt, is het verhaal onderhoudend. Het is namelijk gewoon leuk om te lezen hoe de jonge katten leren jagen en sluipen.

De kracht van dit boek, en ik verwacht van de hele serie, is gelegen in het feit dat de verhalen op niveau zijn, voor wat oudere kinderen dus. En vooral dat ze geschikt zijn voor zowel jongens als meisjes! Iedereen houdt van poezen, of niet … Maar liefde voor katten is genderneutraal en niet gekoppeld aan meisje of jongen. Er doen zowel stoere vrouwtjespoezen mee als onzekere jongenspoezen. Voor iedereen is er wel een poes waar je je tot aangetrokken zou kunnen voelen. De wildernis in smaakt naar meer, dus snel op naar het tweede deel!

De wildernis in (Warrior Cats 1) – Erin Hunter
Jeugdboek, paperback, 316 pagina’s, Uitgeverij Fantoom
Bestel ‘De wildernis in’ hier >>>>