Home / Recensies / Boeken / Boeken - 8+ / Help, oma komt terug! [recensie]

Help, oma komt terug! [recensie]

Het leek zo rustig bij de familie Gruber. Oma Cordula was op wereldreis en Henrik had goudstaven uit de tuin op een geheime plek verstopt. Maar dan graaft de Nepalese speurhond Neus de schat alsnog op. En voordat Henrik het goed beseft, staat oma Cordula weer voor de deur. Met een nieuw goud-zoek-plan, natuurlijk.

Let op: deze recensie bevat spoilers!

Het gezin van Henrik Gruber is het meest fantastische gezin van de hele stad. Dat wil zeggen: zo denkt zijn vader erover. Iedereen in het gezin heeft geweldige talenten, maar Henrik vindt zijn gezin helemaal niet geweldig.

Een tijdje geleden hebben zijn ouders een goudstaaf van hem gestolen. Het was de zijne, gekregen van zijn oma Cordula. Boos worden heeft geen zin, want zijn ouders zien het niet als stelen, zij hebben de goudstaaf in beslag genomen. Bij de goudstaaf zat ook een briefje waarin stond dat met de goudstaaf een hartenwens vervult moet worden en de ouders van Henrik namen dat zeer letterlijk.

Terwijl de familie aan het ruziën is over de goudstaaf en wat ermee gedaan werd komt de gulle gever terug van een wereldreis. Iedereen verbaast zich erover dat oma zo veranderd is na haar wereldreis. In plaats van continu ruzie zoeken is ze ineens overdreven aardig. Tot het moment dat ze erachter komt waarom Henrik de goudstaaf niet meer heeft. Zijn ouders moeten dan ook verklaren hoe zij ineens aan al die dure, persoonlijke, spullen komen.

Voor het gezin het doorheeft is oma Cordula bij hen ingetrokken en bepaalt zij wat er allemaal gebeurt. Henrik moet ondertussen op de speurhond (met de naam Neus) van zijn vriend passen. Deze spoort vervolgens twee oude stoomlocomotieven op die door de vader van Henrik bestuurd zou moeten worden. Helaas heeft de burgemeester heel andere plannen en daar is niet iedereen blij mee.

Niet veel later krijgt Henrik een eigen hond. Ook een speurhond, maar deze luistert naar de naam Oor. Net als Neus heeft de hond een vreemd talent. Overigens een talent die Henrik uit een penibele situatie redt.

Wat een ontzettend leuk boek is dit! Prachtig vormgegeven, met leuke illustraties. Het is het eerste boek dat we lazen dat bovenaan elk nieuw hoofdstuk een tekening had staan van de hoofdpersonage van dat betreffende hoofdstuk. Leuk bedacht. Het is het tweede deel van een serie, maar is ook prima te lezen zonder dat je het eerste deel hebt gelezen.

Help, oma komt terug – Salah Naoura
Hardcover, 154 pagina’s, uitgeverij Clavis
Bestel Help, oma komt terug hier >>>>

Leesplezier
Leeftijdsgeschiktheid
Leesbaarheid

Prachtig vormgegeven, met leuke illustraties.

User Rating: No Ratings Yet !

About Angela

Mijn naam is Angela, ik ben 37 jaar jong, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, tien jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. Naast Trotse Moeders schrijf ik heb ik een eigen blogsite en werk ik aan een nieuw boek.

Sneeuwwitje, van Xavier Deneux, uitgebracht door oogappel

Sneeuwwitje in een uitgave van Xavier Deneux [recensie]

Lang geleden werd er een prinses geboren. Haar velletje was zo wit als sneeuw. Daarom …