Alleen hij – Andrew Gross [recensie]

1944. Terwijl in Europa de Tweede Wereldoorlog voortduurt, werken de Amerikanen uit alle macht aan het Manhattanproject. De code die ontbreekt is ontwikkeld door de Poolse natuurkundige Alfred Mendl, die uit het getto van Warschau op transport naar Auschwitz is gezet.

De jonge Pool Nathan Blum is Europa ontvlucht en werkt als vertaler voor de Amerikanen. Hij spreekt vloeiend Duits en Pools, hij is vindingrijk en nu hij alles en iedereen is verloren in de oorlog, is hij vooral vastbesloten zijn leven een zinvolle nieuwe wending te geven. Wanneer de Amerikanen hem vragen het welhaast onmogelijke te doen, aarzelt hij niet. Hij zal terugkeren naar Europa en infiltreren in Auschwitz in een poging Alfred Mendl te bevrijden.

Wat een boek…. Laat ik maar beginnen met verklappen dat Alleen hij van mij de maximale score krijgt van 5 sterren. Dit boek heeft me namelijk diep geraakt en dagenlang niet los gelaten. En wanneer je in staat bent om zo’n boek te schrijven, kan daar alleen maar waardering tegenover staan.

Alleen hij is een thriller, over een jonge Pool die met een opdracht uit Polen vluchtte en er achter kwam dat zijn ouders en zusje de oorlog niet overleefd hebben. Hij blijft daarom in Amerika en heeft het gevoel dat hij iets moet doen om zijn schuldgevoelens een plek te kunnen geven. Die kans krijgt hij wanneer hij benaderd wordt om iemand uit Auschwitz te smokkelen.

Alfred Mendl heeft essentiële informatie om het Manhattan-project te versnellen. Na mislukte pogingen om hem uit Europa naar Amerika te kunnen halen, belandt hij in Auschwitz. Het leven daar en alle gruwelen eromheen, worden dusdanig goed beschreven, dat je er echt een beeld van krijgt.

Natuurlijk is niet echt voor te stellen hoe het is om in een kamp te zitten. Constant het risico te lopen om ter plekke gemarteld / vermoord te worden. Te weten dat andere mensen met treinladingen tegelijk naar de gaskamers en de crematoria gebracht worden. Maar, wetende dat veel van de beschreven gebeurtenissen gebaseerd zijn op ervaringen van mensen die Auschwitz overleefd hebben, raakt het boek diep.

Het verhaal zelf leest als een film. Met alle ’toevalligheden’ die daarbij horen. Maar dat maakt het boek niet minder mooi, het maakt dat je het goed kunt blijven lezen. Een stuk hele nare geschiedenis, nog niet eens zo lang geleden, en een heleboel verhaallijnen eromheen in een spannend en ontroerend verhaal gegoten heeft wat mij betreft geleid tot een boek wat iedereen zou moeten lezen.

Alleen hij – Andrew Gross
Paperback, 414 pagina’s, uitgeverij De Fontein