Mijn eerste dieren kijkboek [recensie]

Een aap in het oerwoud, een walvis in de zee of een koe op de boerderij? Kinderen zijn gek op dieren en in dit vrolijke kijkboek vind je er een heleboel. Sla het snel open en kijk samen met uw kind naar de kleurrijke tekeningen. Bij elk dier staat ook het juiste woord, zodat uw kind op een speelse manier heel wat woordjes leert.

Mijn kleine dreumes houdt van boeken. Ik geef toe dat ik dat als literatuurfanaat zelf heel subtiel heb gestimuleerd (lees: gezorgd voor een overvolle boekenkast, en consequent elke dag voorlezen). Tot een tijd geleden leek het voorlezen tevergeefs. Toch hield ik – ingegeven door artikelen over de voordelen van vroeg beginnen met boeken introduceren – voet bij stuk. Ik dacht dat mijn duracelkonijntje nooit geduldig genoeg zou zijn voor een boek.  Nog steeds is het een uitdaging, maar ik zie hem tegenwoordig steeds vaker voor de kast staan en naar boven wijzen “die, die, die!”.

Het is overigens de bovenste plank die voor hem is gereserveerd om te voorkomen dat al z’n boeken chirurgisch worden ontleed en in delen verspreid worden over de woonkamer.

Het lezen is soms niet meer dan een paar bladzijden omslaan, maar hij vindt het leuk. Vooral boekjes met flapjes en andersoortige actieve dingen vindt hij geweldig. Voor deze leeftijd (ongeveer 1,5 jaar) en het drukke karakter van mijn zoontje is een boek met kartonnen bladzijden een pré. Ook is een boek met niet al teveel tekst handig voor mijn ongedurige boef.

Mijn eerste dieren kijkboek
Het leukst zijn boeken met duidelijke plaatjes of foto’s van herkenbare objecten of dieren. Een erg leuk boek in deze categorie is Mijn eerste dieren kijkboek (uitgeverij Deltas). Het boek bestaat uit eenvoudige illustraties van dieren. Dat klinkt simpel, maar het unieke aan dit boek is dat ze geordend zijn in hele duidelijke categorieën. De categorieën (zoals “Op de grasvlakte”, “Aan het water”en “In de kou”)  zijn geordend door tabbladen waarop een illustratie van één van de dieren uit de categorie is afgebeeld.

Zo is de voorkant al een vrolijk en gevarieerd geheel waardoor het oog van mijn zoontje er meteen naar toe getrokken werd.

Hij is nog net iets te jong om alle dieren op te noemen, maar een aantal herkent hij en weet hij aan te wijzen. De illustraties zijn schattig en doelgericht. Het klinkt vreemd om afbeeldingen in een kinderboek als doelgericht te omschrijven maar voor een kind bestaan er 100 verschillende soorten vogels. Bovendien kunnen ze in alle kleuren van de regenboog worden geïllustreerd.

Voor een kind dat nog echt in de fase zit waarin hij vrij basale dingen leert, levert het soms verwarring op als een olifant ineens roze is in plaats van gewoon grijs. Daar is uiteraard niks ernstigs aan, maar als je een boek echt wilt gebruiken om te leren is dit boek dus een aanrader. Het is niet per sé een pareltje dat uitermate origineel is vormgegeven, maar het is wel echt een praktisch boek waar je kind een hoop lol aan kan beleven.

Mijn eerste dieren kijkboek – ZNU
Kartonboek, 20 pagina’s, uitgeverij Deltas