Vos en Haas – O ma! O pa! [recensie]

Daar is Uil het niet mee eens.
Hij is niet klein!
En hij is ook geen kind meer!
Toch heeft Haas gelijk.
Echt waar!

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!
Uil houdt van afstoffen. Hij doet het eens per week en vindt het leuk om te doen. De reden: je krijgt er een mooi schoon en net huis van en daar houdt Uil van! Er valt heel wat af te stoffen, want Uil heeft een boel spullen. Hij stoft alles in huis af en zet het allemaal weer voorzichtig terug. Om het huis nog iets netter, en knusser, te krijgen besluit hij wat spullen op te ruimen.

Er hangen drie fotolijstjes aan de muur en die hangen er al heel erg lang. Het zijn foto’s van Uil zelf. Hij besluit er twee weg te halen, alleen de foto met het ei wil hij graag houden. Maar dan blijken er twee grote vlekken op de muur te zitten op de plek waar de lijstjes hingen. Ze moeten dus terug. Uil zucht even diep, weet dan wat hij kan doen en haalt een blikken doos tevoorschijn.

Plots weerklinkt er een geschreeuw door het bos en schrikt Haas zich een hoedje. ‘Opa! Oma! Oehoe! Oehoeboe!’ hoort ze vanuit de boom van Uil. Ze maakt Vos snel wakker en haast zich naar Uil, want ze denkt dat er iets mis is met de opa en oma van Uil.

Als ze binnenkomt ziet ze Uil huilend tussen de glasscherven zitten. Ze ziet de foto’s in zijn vleugel en zegt dat ze vast van zijn opa en oma zijn. Uil is beledigt, want opa en oma zijn heel oud en pa en ma niet. Dan snapt Haas ineens dat Uil niet Oma! En Opa! riep, maar ‘O, Ma en O Pa.’

Als Vos er dan eindelijk is wil hij de scherven oprapen, maar hij snijdt zich aan het glas. Uil slaakt een gilletje. Hij kan niet tegen bloed! Als alle scherven zijn opgeruimd en de poot van Vos is verbonden vraagt Vos aan Uil wat er is gebeurd. Uil wilde graag twee andere foto’s ophangen aan de muur. Die deed hij in de lijstjes en toen liet hij ze per ongeluk vallen. Nu zijn er nog maar twee lijstjes over en is er één lijstje te zien met aan weerszijden twee lelijke vlekken met een spijker erboven. Dan vindt Haas de blik met familiefoto’s en krijgt ze een ideetje.

Vos en Haas O ma! O pa! is een nieuw boek uit de Vos en Haas serie. Ik vind het grappig dat uitgerekend Uil een beetje dommig blijkt in dit verhaal. Soms geeft hij reacties die ik hilarisch vind, maar die mijn kinderen niet begrijpen. Soms is echter ook andersom, dan volg ik het niet helemaal, maar zij begrijpen het dan helemaal. Zo wordt voorlezen lekker interactief. Het boek is bedoeld om zelf te lezen, maar in dit huishouden heeft de oudste moeite met zelf lezen en moet de jongste het nog helemaal leren. Dat maakt het lezen van dit boek echter niet minder leuk.

Daarbij is dit boek zeer leerzaam. Op een leuke, maar vooral grappige, manier leren kinderen wat een stamboom is en hoe familiebanden in elkaar steken, want zeg nou zelf: het is best lastig om te begrijpen dat de pa van ma ook ooit een pa en ma had, terwijl je zelf opa kan zijn van het kind van je kind. Uil komt er bijvoorbeeld achter dat hij vroeger een ei was, maar dat zijn (klein)kind en hij geen bloedverwanten zijn.

Vos en Haas O ma! O pa! heeft een handig formaat, is niet te groot, waardoor het voorlezen op schoot heel gemakkelijk is. Voor mij is het namelijk een pre dat een boek handzaam is om vast te houden tijdens het voorlezen en ook handzaam is voor mijn kind om het vast te houden tijdens het lezen. Uiteraard geldt ook dat dit formaat handig is voor jonge kinderen die met een boek op schoot leren lezen zonder ouder.

O ma! O pa! is zeer zeker niet een standaard boek zoals de meeste andere boeken om te leren lezen: een boek met heel veel woorden en veel korte zinnen, waarin de woorden altijd op dezelfde manier gedrukt zijn. In dit boek zijn sommige woorden groter afgedrukt, waardoor het lezen leuker en uitdagender wordt. Daarnaast staan er prachtige tekeningen in dit boek (en in de juiste verhoudingen ten opzichte van de tekst), wat het lezen nóg leuker maakt. Een echte aanrader dus!

Er zijn overigens nog veel meer delen te koop van deze boekenreeks. De reeks is opgedeeld in meerdere leesniveaus. De (drie) verschillende niveaus staan achterop gedrukt en het niveau voor het specifieke boek staat voorop gedrukt). Vos en Haas – O ma! O pa! heeft leesniveau Vos, wat inhoudt dat het in Nederland AVI M3 tot E3 is en in België AVI2 en 3.

Vos en Haas – O ma! O pa! – Sylvia Vanden Heede met tekeningen van Thé Tjong-Khing
Leren lezen, hardcover, 35 pagina’s, Uitgeverij Lannoo