Op dood spoor [recensie]

In de nacht dat Brian Bishop zijn vrouw vermoordde, was hij zo’n honderd kilometer van huis en lag hij te slapen. Tenminste, zo lijkt het voor inspecteur Roy Grace, die het onderzoek leidt naar de perverse moord op de jonge Katie Bishop, een bekend gezicht in het chique uitgaansleven van Brighton. Heeft Brian het onmogelijke gepresteerd door op twee plaatsen tegelijk aanwezig te zijn geweest? Is er sprake van een gestolen identiteit of is hij gewoon een ingenieuze leugenaar? Roy Grace graaft dieper in het leven van het gerespecteerde echtpaar en komt tot de conclusie dat alles geheel anders is dan op het eerste gezicht leek. En dan graaft hij iets te diep. Plotseling staat ook het wankele evenwicht in zijn persoonlijke leven op instorten…..

Ik moet bekennen dat ik de laatste tijd niet zo vaak de tijd neem om een boek te lezen. Tijdschriften verslind ik wekelijks, maar een boek is dus al weer even geleden. Maar na het lezen van de samenvatting van Op dood spoor heb ik er echt weer zin in.

Dat dit boek in het genre Thriller valt is me meteen duidelijk na het lezen van de eerste pagina’s.

Op dood spoor is geschreven vanuit meerdere personages. Waardoor ik zeker in het begin wat moeite heb om het verhaal te volgen. Maar als ik me goed concentreer en er voor zorg dat het om me heen rustig is, word ik al snel mee genomen in het verhaal en heb ik moeite om het boek weg te leggen.

Roy Grace komt het meest voor in het boek, hij is de inspecteur die het onderzoek naar de moord op Katie Bishop leidt. In het begin van het verhaal lijkt het alsof het niet heel moeilijk word om de dader van de moord te vinden, Het onderzoek leid vrijwel direct naar de man van katie, ‘Brian Bishop’. Maar het blijkt dat hij een waterdichte alibi heeft, dus dit kon toch nog wel eens een hele lastige zaak worden voor inspecteur Roy Grace en zijn team.

Hoe verder ik in het verhaal kom, des te meer ik begin te twijfelen wie de dader is van de moord op Katie Bishop. Regelmatig word ik op een spoor gezet, waardoor ik denk te weten wie de dader is, maar als ik dan weer verder lees blijkt het toch niet te kloppen. Dit maakt dat ik het boek op ieder moment wanneer het zich toe laat erbij pak om weer een stukje dichter bij de oplossing te komen.

Eigenlijk wil ik niet te veel over de inhoud van het verhaal vertellen, dat zou zonde zijn. Wat ik wel kan verklappen is dat er in Op dood spoor nog een moord word gepleegd, wat de zaak er niet makkelijker op maakt. Als de ontknoping nadert word het echt reuze spannend. Stiekem was ik dan ook een beetje opgelucht dat het boek uit was… hoefde ik s’ avonds voor het slapen gaan niet meer wakker te liggen omdat ik maar aan het malen was wie nou de moordenaar was.

Peter James heeft mij er van overtuigd een succesvolle thrillerauteur te zijn. Naast Op dood spoor heeft hij nog diverse boeken met inspecteur Roy Grace in de hoofdrol geschreven. Aan het einde van dit boek vindt ik een voorproefje uit ‘Tot in de dood‘ en als ik dat zo lees, dan geloof ik direct dat ook die thriller binnenkort op mijn nachtkastje ligt…

Op dood spoor – Peter James
Thriller, paperback, 544 pagina’s, Uitgeverij de Fontein
Bestel dit boek hier>>>