Yeti [recensie]

De Yeti volgt me, denk ik. De Yeti is er, dat denk ik echt. Ik denk overal aan hem. Op reis, in de bus, wanneer ik boeken lees of bergen beklim. Overal. Dus moet ik met hem kunnen spreken, toch? Zou ik hem kunnen horen? ‘Yeti? ‘Ik verbeter mezelf meteen. ‘Meneer Yeti?’ Geen antwoord. Ik wil weten of de Yeti echt is. Zou ik durven omkijken?

Auteur Taï-Marc Le Thanh en illustratrice Rébecca Dautremer weten zelf ook niet of de Yeti bestaat. In dit boek hebben ze hem wel gezocht. Hun boek Yeti is opnieuw zo’n parel die een innemend en mijmerend personage koppelt aan sublieme illustraties. Rébecca Dautremer woont in Parijs. Ze is bekend van o.a. Het geheime dagboek van Klein Duimpje en Een Bijbel. Haar boeken zijn veelvuldig vertaald en bekroond. Taï-Marc Le Thanh woont samen met echtgenote Rébecca Dautremer in Parijs. Hij is een Frans kinderenjeugdauteur en werkt ook als grafisch vormgever.

Yeti is echt een boek dat anders is dan andere kinderboeken die je in de kast hebt staan. Je kunt je afvragen of hij eigenlijk wel tussen de prentenboeken hoort of eigenlijk bij het hoekje met kunstboeken. Het boek wordt wel aangeduid als boek voor (oudere) kinderen maar als volwassene is hij ook prachtig. Voor jonge kinderen denk ik zelfs te abstract, de tekst in ieder geval.

Het boek leent zich wel voor jonge kinderen om naar te kijken. Het is een prachtig vormgegeven boek met grote afbeeldingen die ware kunstwerken zijn. Als kinderen iets ouder zijn kan je het boek meer bekijken vanuit de mythe rondom de Yeti, met de bevolkingsstammen in de Himalaya die denken dat hij echt bestaat. En dan is het ook echt een mooi sprookje met prachtige teksten en platen waarbij nog steeds niet duidelijk of de Yeti er nou is of dat de persoon in het verhaal hem alleen maar de hele tijd in haar hoofd bij zich heeft. Iets wat ook weer prachtig past bij de mooie fantasie die kinderen kunnen hebben.

Ze gaat in ieder geval op reis om hem te zoeken. Maar het blijft aan de fantasie of ze hem nou vindt of niet. Ik vind Yeti een bijzonder boek om in de kast te hebben staan. Het is prachtig om in te kijken en als je zin hebt in eens een andere insteek met lezen is dit een super exemplaar.