Kolletje & Dirk: Lentekriebels [recensie]

voorkant Kolletje & Dirk lentekriebelsKolletje neemt haar rood-witte toversokken altijd overal mee naartoe. Als ze die aantrekt en haar naam Katharina Orselia Laetitia zegt, gebeuren de wonderlijkste dingen. Samen met haar vriendje Dirk beleeft ze allerlei avonturen.
De lente breekt aan. Kolletje en Dirk gaan samen met de papa van Kolletje dauwtrappen. Kolletje vindt het spannend klinken. Tot ze hoort dat ze héél vroeg moet opstaan. En dan gaat het ook nog eens regenen. Oppas Fleur leert Kolletje en Dirk meizoentjes maken; kransjes van madeliefjes. Dirk vindt het maar niks. Dat is echt iets voor meisjes. En van de brutale lammetjes in de wei moet hij ook al niks hebben. Gelukkig heeft Kolletje haar toversokken aan …

Bij het lezen van de titel Kolletje & Dirk Lentekriebels kreeg ik van Xavi al direct de vraag wat nu precies lentekriebels zijn. Eigenlijk werd dat al gelijk in het eerste verhaaltje uitgelegd, hoewel Dirk en Kolletje daar hun eigen (lekkere) draai aan geven. Xavi en ook Yuna en Quint werden blij van de vrolijke en heldere tekeningen die op iedere pagina bij de verhaaltjes staan.

Kolletje & Dirk

Zo had ik iedere avond niet een, maar echt drie kinderen op schoot bij het boekje lezen. Wel zo knus natuurlijk, maar niet altijd even praktisch. We hebben daarom meteen maar een soort schema gemaakt, waarbij iedereen iedere avond rouleerde, zij blij maar vooral mama blij 🙂

img_8876

Iedere keer mocht degene die op schoot zat verhaaltje uit Kolletje & Dirk Lentekriebels uitkiezen, dus we hebben alles door elkaar gelezen. Dat was echter geen probleem. In het eerste verhaaltje worden de verschillende personen uitgelegd en daarna kun je het lezen zoals je wilt. Het zijn namelijk allemaal verhaaltjes op zich. Hier werkt dat vaak wel het beste, want ieder kind vindt het leuk als hij het gevoel heeft iets te mogen bepalen. Ik heb weleens boekjes gelezen, waar het een stuk lastiger was om het totale verhaal te volgen als je de korte verhaaltjes in een andere volgorde las. Dat had natuurlijk ook wel weer iets grappigs!

Kolletje & Dirk lentekriebels binnenkant

In dit boek gaat het over Kolletje en Dirk, vriendjes die iedere keer een leuk avontuur beleven en ook altijd iets nieuws leren. Zo komen ze in Kolletje & Dirk Lentekriebels te weten wat dansende koeien zijn en legt meneer De Jong aan ze uit wat een eksteroog is. En dat er naast paaseieren ook nog heel veel andere eieren bestaan, wisten ze natuurlijk al lang, maar nu zijn er toch wel hele geheimzinnige eieren bij tante Laetitia. Stuk voor stuk leuke, grappige verhaaltjes met vrolijke tekeningen die het absoluut prettig maken om voor te lezen

Kolletje & Dirk Lentekriebels – Pieter Feller & Natascha Stenvert
Voorleesboek, hardcover, 64 pagina’s, Uitgeverij Luitingh-Sijthoff