Onder water [recensie]

Telefoontjes op de vroege morgen zijn zelden goed nieuws, dus wanneer openbaar aanklager Bell Elkins gebeld wordt, weet ze al dat ze iets onaangenaams te horen gaat krijgen. Het lichaam van de zestienjarige Lucinda Trimble is gevonden op de bodem van de rivier. Het meisje was al dood voordat ze in het water gedumpt werd.Tegelijkertijd spelen nog wat andere zaken in het leven van Bell. Haar dochter woont sinds kort bij haar vader in Washington, en een bekende uit het verleden duikt plotseling op in Acker’s Gap zonder dat precies duidelijk is waarom.

Redelijk recent las ik Onderhuids, de eerste thriller van Julia Keller met Bell Elkins in de hoofdrol. De gebeurtenissen in Acker’s Gap lagen nog vrij scherp in mijn geheugen.

Ik vond Bell een sympathieke persoonlijkheid en vond het leuk nog een boek over haar te lezen. Ze is een sterke en zelfstandige vrouw, met een functie die enorm veeleisend is en privé ook het nodige op haar bordje krijgt. Julia Keller besteedt dan ook veel aandacht aan het privéleven van Belfa Elkins.

In Onder water wordt het lichaam van een meisje gevonden, een meisje van dezelfde leeftijd als Carla, de dochter van Bell. De moeder van Lucinda, het slachtoffer, is een oude bekende van Nick Fogelsong, de plaatselijke sheriff en bevriend met Bell. Dit leidt tot spanningen tussen Bell en Nick, Bell is van mening dat Nick zich onvoldoende professioneel opstelt. Het oplossen van de moord, want dat moet het welhaast geweest zijn, is niet het enige waar Bell mee geconfronteerd wordt.

Acker’s Gap wordt opgeschrikt door een aantal onverwachte en heftige gebeurtenissen. Het gerechtsgebouw, waar de openbaar aanklager kantoor houdt, wordt beschoten door een sluitschutter en Ike’s, het restaurant waar alle lokale inwoners van het stadje gedurende de dag eten en koffie drinken, wordt na een heftige explosie van de aardbodem weggevaagd.

Leuk aan Onder water, en ook ‘Onderhuids’, is dat je als lezer stap voor stap wordt meegenomen in de gebeurtenissen. Je weet vooraf niet hoe het zit en wat er precies gebeurd is, maar je volgt Bell en Nick terwijl zij tot een oplossing proberen te komen.

Met kleine terloopse opmerkingen strooit Keller wat kruimeltjes rond, die je wel opvallen maar die niet blijven hangen. Pas later, tegen het einde van het boek, dringt tot je door dat het wel degelijk relevante informatie voor het verhaal was. Die verborgen aanwijzingen kan ik wel waarderen.

De locatie, West Virginia, de kleine gemeenschap, speelt een belangrijke rol in Onder water. Zo’n gezellige inspirerende omgeving is dat overigens niet. Het is er kil, de bergen zijn allesoverheersend aanwezig en carrièremogelijkheden voor jongeren zijn er eigenlijk niet. Tel daarbij op dat veel mensen, en jongeren, verslaafd zijn aan medicijnen en je hebt een deprimerend decor.

Zo’n andere rode lijn vormen relaties, het feit dat iedereen elkaar kent en dat eigenlijk de hele wereld met elkaar in verbinding staat, liefde …

Keller spint met verschillende verhaallijnen een doordacht verhaal, dat uiteindelijk tot een climax leidt. Op een gegeven moment zag ik die climax aankomen en ik heb er wat gemengde gevoelens bij. Het lijkt wat gekunsteld. In het allerlaatste hoofdstuk dwarrelt het stof weer neer en lijkt alles in Acker’s Gap weer tot rust te komen. Hoewel, in de allerlaatste pagina gebeurt er iets schokkends in het privéleven van Bell. Dit biedt nog eens mogelijkheden voor vervolgtitels!

Al met al ben ik erg te spreken over Onder water. Ik hou wel van ingewikkelde plots waarin van alles met elkaar samenhangt. En dat er verschillende grote dingen tegelijk spelen, maakt het boek interessant. In het echte leven ga je immers ook niet van gebeurtenis naar gebeurtenis, maar wordt je met van alles tegelijk geconfronteerd. Onder water is goed zelfstandig te lezen, al is het wel zo prettig ‘Onderhuids’ ook gelezen te hebben.

Julia Keller schrijft prettig, duidelijk en vlot. Ik blijf haar hoofdpersoon sympathiek vinden en ik hoop echt dat haar volgende boeken ook in het Nederlands vertaald zullen worden.

Hier kan je vast het eerste hoofdstuk lezen.

Onder water – Julia Keller