Duizend hoog [recensie]

In 2118 is New York de stad van innovatie en dromen. Iedereen wil iets, en iedereen heeft iets te verliezen. Maar dan springt een meisje van een duizend-verdiepingen-tellende toren in Manhattans Upper East Side. Haar dood brengt een schandaal aan het licht dat zowel de elite op de bovenste verdieping als de gewone bewoners van de laagste verdiepingen aangaat. In deze wereld wordt ‘wie hoog klimt kan laag vallen’ wel heel letterlijk…

Duizend hoog is een Young Adult boek, wat niet alleen voor Young Adults geschikt is, maar ook voor “gewone Adults” 😉 Ik heb er in ieder geval met volle teugen van genoten. Van het verhaal, van de personages en van de hele wereld die gecreëerd wordt door Katharine McGee.

Het verhaal speelt zich af in een toekomst, ongeveer 100 jaar vanaf nu. Altijd leuk om daar over te fantaseren en een van de mogelijke scenario’s over hoe de wereld er dan uit zou kunnen zien, wordt geschetst in Duizend hoog.

In New York staat een toren van 1000 verdiepingen. Op de 1000ste verdieping woont de familie Fuller: Avery en Atlas en hun ouders. Ze zijn de rijkste mensen van het gebouw en dochter Avery is gemaakt door de meest optimale genen van beide ouders te combineren. Min of meer perfect dus. Atlas is geadopteerd en net terug van een onduidelijke omzwerving door de wereld. In het boek wordt duidelijk waarom hij weggevlucht is geweest en waarom Avery’s leven niet perfect is.

De toren wordt naar beneden toe steeds breder en hoe lager je woont, hoe minder luxe en moderne technologie. Boven zijn nog verdiepingen met 10 huizen, met brede lanen en een park er tussen, chique clubs, boutiques en restaurants, beneden is een verdieping een complete stad op zich, waar mensen keihard moeten werken voor hun onderhoud. Arm en rijk. Hoog en laag.

De werelden mengen zich uiteraard in Duizend hoog wat geschreven is door hoofstukken rondom 5 jongeren af te wisselen: Avery, Eris, Watt, Leda en Rylin. Daarnaast spelen een aantal andere jongeren ook een belangrijke rol.

Langzaam aan worden de karakters in het boek uitgediept en komen de verhaallijnen samen in een dramatisch einde, waar het boek ook mee begint: er valt een meisje van de toren. Wie er valt en waarom wordt pas aan het eind duidelijk en laat gelukkig ook een paar lijntje los die je of zelf in je fantasie kunt volgen maar waarvan ik hoop dat Katharine McGee ze gebruikt om een volgend boek over deze wereld en de mensen erin te schrijven.

Duizend hoog is echt een Young Adult boek te noemen. Het gaat over Young Adults en hetgeen belangrijk is in hun levens. Maar dat maakt het ook voor andere doelgroepen interessant, want in de basis zijn keuzes maken, ontdekken wie je bent en wat je nu eigenlijk ècht zou willen, het verschil tussen iemand leuk vinden en van iemand houden en hoe je reageert op mensen die anders zijn dan jij, ook dingen waarmee iedereen te maken krijgt, in welke fase van je leven je ook bent.

Duizend hoog – Katharine McGee
Paperback, 432 pagina’s, uitgeverij Moon