Jan & Noortje op zwemles [recensie]

jan en noortje op zwemles voorkantDit is Jan en dat is Noortje, broertje – zusje, even oud. Elke dag doen ze iets anders, zijn ze lief en zijn ze stout.

Het is zover; Jan en Noortje mogen op zwemles. Noortje vindt het een beetje eng, maar Jan ziet het helemaal zitten. Hij heeft al geoefend op bed, dus volgens hem kan er niets meer misgaan. Jammer genoeg valt de eerste zwemles hem toch enorm tegen.
Gelukkig komt het allemaal goed, en halen niet alleen Jan en Noortje, maar óók hun opa uiteindelijk het felbegeerde diploma.

Deze tekst op de achterkant van het boek sprak ons gezin al gelijk aan, want ook hier hebben we een jongen/meisje-tweeling die eigenlijk niets liever wil dan zo snel mogelijk op zwemles gaan. Vooral nu ze braaf iedere week met hun grote broer naar het zwembad gaan voor zijn zwemlessen. En ook hier zijn het best ondernemende deugnietjes, die vooral ook heel lief zijn!

jan en noortje op zwemles

De voorkant van Jan & Noortje op zwemles ziet er al vrolijk uit en nodigde ons allen uit om gezellig in het boek te gaan lezen. Dus zo gingen we met z’n allen in het grote bed liggen, lekker rondom mama en dan maar luisteren naar de zes verschillende verhaaltjes. Alle zes waren ze grappig en goed te volgen voor onze kinderen. Ik denk met name omdat ze zichzelf goed konden herkennen in de verhalen.

Jan & Noortje op zwemles

Zo wordt er in het eerste verhaaltje een kikker gevonden, die uiteraard aan iedereen getoond moest worden. Daarna gaat het over de allereerste zwemles en hoe spannend het toch wel is als je iets voor het eerst moet doen. Bij het verhaal over Noortje die in het kippenhok zit moest ik wel lachen, want ook in ons gezin wordt er regelmatig verstoppertje gespeeld. Maar ja, soms is de zoeker opeens afgeleid en dan wordt er niet meer verder gezocht en zitten de anderen heel lang stil verstopt!

img_9191

Ze gaan in het volgende verhaaltje de straat opruimen of toch ook eigenlijk weer niet … En opa blijkt een groot geheim te hebben, want hij heeft nooit een zwemdiploma gehaald. Oma vindt dat toch eigenlijk niet kunnen dus zij heeft iets heel leuks geregeld. Zo kunnen ze dan uiteindelijk in het laatste verhaaltje met z’n drietjes tegelijkertijd een mooi zwemdiploma halen!

Jan & Noortje op zwemles

Xavi, Yuna en Quint vonden het iedere avond weer jammer als ik het boekje dicht sloeg zodra het verhaaltje uit was. Maar ze hadden ook een mooi vooruitzicht want op de kast lag nog een ander boek van Jan en Noortje (logeren bij opa en oma).

Jan & Noortje op zwemles – Marianne Busser & Ron Schröder
Voorleesboek, hardcover, 48 pagina’s, Uitgeverij Moon