Home / Boeken / Peuter & Kleuter boeken* / Allemaal aan tafel [recensie]

Allemaal aan tafel [recensie]

Aan tafel_cover

Op een frisse dag in de lente wordt de jonge graaf Jan, keurig van binnen en keurig van buiten, door zijn vader naar de stad gestuurd, want het is tijd dat hij een meisje vindt om mee te trouwen. ‘Neem het familieservies maar mee, Jan,’ zegt vader Van Zwartewaal tot Stortregen. ‘En kom pas terug naar huis als je haar hebt gevonden, het meisje dat weet hoe het hoort.’ Het nieuws gaat sneller door de stad dan de jonge graaf zelf. Maar het is nog niet zo makkelijk om een geschikt meisje te vinden. En wat doen al die kinderen op straat? Een sprookje over tafelmanieren en gastvrijheid.

Recensie – Let op: deze recensie bevalt spoilers!
Allemaal aan tafel! gaat over de jonge graaf Johannes Willem Frederik Carolus van Zwartewaal tot Stortregen, kortweg Jan. Een nette jongen die altijd keurig is, zowel van binnen als van buiten. Zijn vader vindt dat het tijd wordt dat hij een meisje vindt om mee te trouwen, een meisje dat weet hoe je keurig bent, een meisje dat weet hoe het hoort. Hij stuurt hem op pad om haar te gaan zoeken en mag pas thuiskomen als hij haar heeft gevonden.

Aan tafel_inhoudt

Jan gaat op pad met wat familieservies om het op die manier gezellig te maken aan tafel op het moment dat hij met zijn toekomstige vrouw gaat dineren.
Hij klopt aan bij de groenteboer, maar de dochter weet niet hoe het hoort, ze slurpt.
De dochter van de visser glimlacht weliswaar deftig, maar weet ook niet hoe het hoort.
Net als de dochter van de burgemeester en de dochter van de slager. Geen enkel meisje lijkt goed genoeg, geen enkel meisje weet hoe het hoort.

Aan tafel_uitgelicht

Jan wordt tijdens zijn zoektocht in de stad achtervolgt door kleine kinderen, straatkinderen, kinderen die Jan, de jonge graaf, nog nooit heeft gezien, maar wel van heeft gehoord. Zij zetten hem aan het denken en hij zorgt goed voor ze door ze eten te geven en een jas. Dan, als hij op het punt staat om naar huis te gaan, komt hij bij het laatste meisje thuis. Een meisje dat niet alleen aan zichzelf denkt, maar (vooral) ook aan anderen. Een meisje dat ooit rijkdom gewent was, maar nu genoot van het zorgen voor de straatkinderen. Een meisje die weet hoe het hoort.

Allemaal aan tafel! is een boek met de boodschap dat je lief voor elkaar moet zijn, dat je voor elkaar moet zorgen. Dat je respect voor elkaar moet hebben en dat je soms iets langer moet zoeken voor je vindt wat je nodig hebt.

Aan tafel_inhoud2
Allemaal aan tafel! heeft een vermakelijke openingszin, misschien wel de grappigste die ik ooit heb gelezen. Als je het boek ziet, moet je het echt meenemen uit de winkel. Het is een prachtig boek dat heerlijk leest en uniek is. De verhouding tekst/tekeningen is precies goed en de tekeningen zijn zeer gedetailleerd. Allemaal aan tafel! is onderdeel van een serie kunstprentenboeken van Leopold in samenwerking met Gemeentemuseum Den Haag.

Allemaal aan tafel!– Rindert Kromhout (tekst) & Margriet Heymans (illustraties)
Prentenboek, hardcover, 29 pagina’s, uitgeverij Leopold – Gemeentemuseum Den Haag
Bestel dit boek hier>>>>

About Angela Aagenborg

Mijn naam is Angela, ik ben 39 jaar oud, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, twaalf jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. In 2018 schreef ik een wielerroman en een chicklit, beiden 'wachten' op een uitgeverij.

Louise O’Neill: ‘Mermaid’ uit de serie Young & Awesome

Als kind was ik weg van het originele sprookje van De kleine zeemeermin, geschreven door …