Lynn 2.0 [recensie]

cover Lynn 2.0Lynn maakt zich klaar voor de spannendste gebeurtenis van het jaar: het schoolkamp van groep acht. Maar er gebeurt al zoveel in haar leven. Ze krijgt – o nee toch – opeens van die rare vlinders in haar buik als ze aan Joeri denkt. Haar bikini is haar opeens te klein. En tot overmaat van ramp groeien haar tanden recht uit haar bovenkaak.
Op kamp loopt alles uit de hand: het gekonkelfoes, het gekeet en het groepjesgedoe . Lynn weet niet goed wat ze met alle chaos aan moet. Ze wil gewoon Lynn zijn, maar dan nét iets leuker: Lynn 2.0!

Lynn 2.0 is, hoe kan het ook anders, het vervolg op Lynn … Mijn oudste dochter van nu veertien heeft dit boek een paar jaar geleden met veel plezier gelezen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze zich nu nog gaat verdiepen in Lynn 2.0 (of Lynn 3.0), ze is de leeftijd van de hoofdpersonen in groep 8 en alle perikelen daar wel ontgroeid. Het boek ligt klaar voor mijn jongste dochter van tien (maar die heeft momenteel zoveel te lezen, dat ik haar maar even help).

Lynn 2.0 cover en tekst
Lynn, de hoofdpersoon van Lynn 2.0 zit in groep 8 en gaat op schoolkamp. De positie van Lynn in haar klas is gewoon …, ze hoort niet bij het clubje populaire meiden, maar hoort wel bij de groep. Ze is heel erg zoekende naar hoe ze met haar klasgenootjes kan en moet omgaan, en begaat daarbij ook wel eens een misstap. Niet iedereen op die leeftijd kan eerlijkheid en behulpzaamheid op de juiste waarde inschatten. Lynn 2.0 eerste pagina (2)
Daarnaast is Lynn verliefd, op Joeri. En hoe ga je daar mee om? Vooral als ook nog andere meisjes in de klas gecharmeerd blijken te zijn van die andere jongen … Of doen die maar alsof om zelf interessanter te lijken?

Lynn 2.0 beugels en pindakaas

Kortom, een slangenkuil. Wat het leven in de hoogste groep van de basisschool (en ook in de brugklas) met fladderende hormonen in werkelijkheid ook is!

Lynn 2.0 tekst en cover
Ik vind Lynn een sympathieke en verstandige meid. Ze trekt haar eigen plan, laat zich niet meeslepen in groepjes en bevliegingen, zoekt wel aansluiting bij de andere klasgenoten en komt voor anderen op. Ze doet enorm haar best om leuk gevonden te worden, zonder afbreuk aan zichzelf te doen. Puberthema in optima forma!

Lynn 2.0 Lynn 2.0 met vage tekst

In Lynn 2.0 staat het schoolkamp van groep 8 centraal. Op de eerste bladzijde blijkt dat er iets heftigs is gebeurd tijdens het kamp. Daarna springt het verhaal terug naar de ochtend voor vertrek en geleidelijk ontspint zich een leuk, maar ook ontroerend verhaal. Tijdens het schoolkamp gebeuren allerlei dingen, leuke en grappige dingen, maar ook ernstige en vervelende dingen. Dat hoort bij een schoolkamp, al lopen hier soms wel wat dingen uit de hand (en ben ik blij dat het schoolkamp van mijn oudste in een paar jaar geleden meer harmonie is verlopen, op basis van de verhalen die ik daarover heb gehoord).

Lynn 2.0 stinkend gebouw

Er zijn verschillende verhaallijntjes naast het centrale verhaal, zoals de meester die in scheiding ligt en (daardoor?) veel moeite heeft zijn klas onder controle te houden en daar niet echt heel pedagogisch verantwoord mee omgaat, de geheimpjes van deze en gene, het recht-voor-zijn-raap-meisje Fenna dat echt ondergewaardeerd wordt, pestgedrag, het probleem bedplassen als je op kamp bent … Deze extra lijnen houden de vaart in Lynn 2.0 en zorgen voor veel afwisseling en herkenning.

Lynn 2.0 huilende meiden
Al met al ben ik erg te spreken over Lynn 2.0 en heb ik het echt met veel plezier gelezen. Ik vind dat Anke Kranendonk  een prettige en vlotte schrijfstijl heeft. Er zit veel humor in het verhaal en de beschrijvingen zijn heel treffend. Ik hoop dat mijn jongste dat binnenkort ook gaat doen, want het is echt een verhaal voor haar en perfect voor haar leeftijd! Zelf ben ik naadloos overgegaan naar ‘Lynn 3.0’, helaas was het weekend te kort om dat deel ook uit te krijgen. Meer over ‘Lynn 3.0’ in een andere recensie!

Lynn 2.0 – Anke Kranendonk
Jeugdboek, hardcover, 192 pagina’s, Uitgeverij Lemniscaat