De Weduwe [recensie]

de-weduwe-recensie-copyright-trotse-moeders-1We weten allemaal wie hij is, de man die wordt verdacht van een verschrikkelijke misdaad. Het monster. Maar wie is de vrouw die zich aan hem vastklampt op de trappen van de rechtbank? Het leven van Jean Taylor was heerlijk gewoontjes. Mooi huis, prima baan, knappe echtgenoot. Totdat haar man Glen de man werd die van die misdaad werd verdacht. Maar nu is Glen dood en is ze vrij om háár verhaal te vertellen. Jean Taylor gaat ons alles wat ze weet vertellen…

Gisteren kreeg ik een mooi verpakt boek binnen. Ik mailde de uitgever om te bedanken en te laten weten dat ik er binnenkort aan zou beginnen. de-weduwe-recensie-copyright-trotse-moeders-6Toen moest ik ’s avonds ergens heen met de trein en paste het boek wat ik al aan het lezen was niet in mijn tas…… En zo kwam het dat ik De Weduwe in de trein ging lezen gisteren, heen- en terugweg, en in bed verder las en dat ik het boek nu uit heb, binnen een dag….

Wanneer je in dit boek begint, kun je het niet meer wegleggen, dus wees gewaarschuwd. Aan de ene kant wil je eigenlijk niet weten wat er precies gebeurd is, wie / wat iets vreselijks gedaan heeft (of toch niet?). Aan de andere kan, zuigt dit boek je mee, niet alleen door het verhaal en de manier waarop het vanuit verschillende invalshoeken (er komen steeds andere betrokkenen aan het woord), maar ook door de schrijfstijl.

de-weduwe-recensie-copyright-trotse-moeders-5

Fiona Barton vertelt zo rustig, in zo’n kalm tempo, dat je echt helemaal in het verhaal komt en met iedere persoon mee-beleeft wat er gebeurt of gebeurd is. Ieder keer worden er hele kleine stukjes vrijgegeven, en daardoor blijf je denken, vermoeden, bang voor de waarheid maar ook bang dat het boek zal eindigen zonder dat je de waarheid kent.

de-weduwe-recensie-copyright-trotse-moeders-3

De waarheid… die is uiteraard in ieders beleving anders. In dit boek zijn de feiten dat er een tweejarig meisje, Bella, spoorloos is verdwenen. Het boek wordt door verschillende personen ‘verteld’, zowel in het verleden als in het heden. De meeste hoofdstukken worden gevuld door rechercheur Bob Sparkes en door Jean Taylor, De Weduwe. Weduwe van Glen, die door een bus overreden wordt. Glen, die de hoofdverdachte is van de ontvoering van het kleine meisje Bella. Glen, waarover gedurende het boek steeds meer informatie naar boven komt, maar tegen wie onvoldoende bewijs lijkt te zijn.

de-weduwe-recensie-copyright-trotse-moeders-4

En dan zijn er nog anderen. Een langharige man? Handelaren en ‘gebruikers’ van kinderporno? Een buurman? En hoe zit het met Jean zelf? Als lezer blijf je meevaren op de koers die Fiona Barton uitzet en dat is een hele mooie koers waarbij je ook een inkijkje krijgt in het leven van journalisten, van rechercheurs en van de manier waarop binnen een huwelijk onderlinge verhoudingen kunnen bepalen hoe levens geleid worden.

Uiteraard geef ik over de plot verder niets vrij. Ga De Weduwe gewoon lezen maar zorg dat je er de tijd voor hebt, want het grijpt je vanaf de eerste bladzijde!

De Weduwe – Fiona Barton
Paperback, 363 pagina’s, uitgeverij The House of Books