Speel met vuur – Tess Gerritsen [recensie]

cover speel met vuurJulia Ansdell raakt in de greep van de Incendiowals, een merkwaardig muziekstuk dat ze bij toeval ontdekt in een antiekwinkeltje in Rome. Als Julia de wals thuis in Boston voor de eerste keer speelt, heeft de muziek een onverklaarbaar angstaanjagend effect op haar dochtertje; ze lijkt wel behekst. Vastbesloten de oorsprong en het geheim van het muziekstuk te ontrafelen reist Julia naar Venetië. Daar raakt ze verstrikt in de webben van een oppermachtige familie die ver zal gaan om Julia in haar zoektocht tegen te werken. Heel ver…

Het zal een jaar of vier geleden zijn dat ik voor het eerst een thriller van Tess Gerritsen las. Sindsdien ben ik liefhebber van haar boeken, al maak ik wel onderscheid. Ik hou vooral van de Rizolli & Isles-serie. Ik heb bijvoorbeeld ook Prijs van de waarheid gelezen, maar die viel mij wat tegen en ook van het redelijk recent vertaalde Meisje vermist, ben ik niet echt stuk. Ik vond het daarom wel spannend om in Speel met vuur, geen Rizolli in de hoofdrol, te beginnen, bang dat dat ook zou tegenvallen … Dat deed het absoluut niet!
IMG_4039

Het onomstotelijke bewijs daarvoor is wel dat ik Speel met vuur binnen een dag uit had! Niet alleen was het spannend en las het prettig en vlot, het verhaal was ook nog eens heel boeiend.
In 2014 schreef Tess Gerritsen ‘Incendio’ als geschenk tijdens de Maand van het Spannende Boek. Speel met vuur is gebaseerd op Incendio, volgens de uitgever is er een nieuwe, historische, verhaallijn aan toegevoegd. Vraag me niet naar de verschillen, want ik heb Incendio nooit gelezen, maar ik vermoed dat het verhaal van Lorenzo is toegevoegd.

IMG_4047
Speel met vuur bestaat namelijk uit twee verhaallijnen: het verhaal van Julia dat zich in het nu afspeelt en wat an sich al heftig genoeg en spannend genoeg is. Wanneer zij het muziekstuk Incendio speelt, gebeuren er vreemde dingen en Julia gaat op zoek naar wat er met Incendio aan de hand is.

FullSizeRender
De hoofdpersoon van tweede lijn is Lorenzo Todesco. Hij is een begaafd violist die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Venetië woont. Hij is Joods en loopt gevaar, al denken hij en zijn familie dat dat wel los loopt. Helaas gaat het mis, kan de familie niet meer vluchten, en worden Lorenzo en zijn familie afgevoerd naar het noorden. Lorenzo heeft het twijfelachtige geluk dat hij zijn viool bij zich heeft en daardoor niet direct door wordt gevoerd naar Polen, maar het concentratiekamp San Sabba in Triëst terecht komt.

IMG_4040
Hoe de verhalen van Lorenzo en Julia met elkaar verbonden zijn is al snel duidelijk, maar dat is niet erg. De beide verhaallijnen van Speel met vuur zijn heftig en indrukwekkend. De grimmige en beklemmende sfeer van de oorlog is heel aangrijpend. En in het verhaal van Julia zet je voortdurend op het verkeerde been. Ik dacht echt dat ik zag aankomen hoe het zou eindigen, maar was in de laatste hoofdstukken totaal verrast. En ik ben blij dat Tess Gerritsen toch weer haar medische kennis heeft kunnen verwerken in dit boek, dat is toch waar ze sterk in is volgens mij.

IMG_4048

Speel met vuur – Tess Gerritsen
Thriller, paperback, 256 pagina’s, The House of Books