Huid op huid [recensie]

huid-op-huid-cover-trotse-moedersKepler kan wisselen van persoon door iemand aan te raken. Meestal beschouwt hij die geleende lichamen als een hobby, maar soms raakt hij aan ze gehecht, zoals aan Josephine. Maar dan wordt zijn geliefde Josephine vermoord, terwijl de moordenaar het op hém, Kepler, had gemunt. Hij begint aan een missie om achter de waarheid te komen en Josephines dood te wreken.

Vorig jaar heb ik een ander boek van Claire North gelezen: De eerste vijftien levens van Harry August. Ik heb daar enorm van genoten en verheugde me dus zeer op haar nieuwe boek Huid op Huid.

Nu moet je natuurlijk niet verwachten dat twee boeken van dezelfde schrijfster allebei even goed zijn; het thema uit haar eerste boek sprak me gewoon meer aan en het lijkt me ook beter / dieper uitgewerkt. Maar de schrijfstijl is geweldig en ook in dit boek wordt weer een intrigerend verhaal neergezet, zodat ik ook een ieder die zin heeft in een boek wat je pas neer wilt leggen wanneer het uit is, dit boek aan kan raden!

huid-op-huid-recensie-copyright-trotse-moeders-1

In Huid op huid volgen we een ‘geest’, Kepler. Iemand die toen hij vermoord werd, uit zijn lichaam ging, oversprong op iemand die hij toen vast had gepakt (toevallig zijn eigen moordenaar) en in diens huid verder ging. We lezen mee met zijn leven als ‘makelaar’, iemand die voor anderen een geschikt persoon zoekt en zich in de achtergronden verdiept van die persoon, zodat een andere geest diens leven een tijdje kan leven (want ja, er zijn er meer en sommigen hebben ook contact met elkaar). Ook zijn er vertellingen van opdrachten: tijdelijke bewoning van een lichaam om een bepaald doel te bereiken.

huid-op-huid-recensie-copyright-trotse-moeders-2

Maar Huid op huid begint met een moord. De bedoeling was dat de ‘geest’ Kepler vermoord werd, maar de moordenaar vermoord alleen de drager van de geest. En daar is Kepler erg kwaad over. Hij volgt de moordenaar en komt er al snel achter dat er een organisatie bestaat die tot doel heeft om de ‘geesten’ te vermoorden. Dat kan uiteraard alleen wanneer ze in een stervend lichaam zitten en er geen andere huid in de buurt is om aan te raken en over te springen.

Het boek is al boeiend genoeg door te lezen over de vele overgangen van Kepler in vele andere mensen en de levens die hij (tijdelijk) leidt. Maar het is ook een heuse thriller, een spannend verhaal vol intriges waarbij het extra lastig is om uit te vogelen wie nu de echte “kwade genius” is. Want wanneer dat ook een geest blijkt, Galileo genaamd, kan hij zich natuurlijk als iedereen voordoen….

huid-op-huid-recensie-copyright-trotse-moeders-3

Ik merk dat ik bij goed geschreven boeken, die een prima verhaal hebben, aan het eind van een boek steeds langzamer ga lezen, omdat ik niet wil dat het uit raakt. Dat heb ik bij dit boek ook gedaan. Ik kan alleen maar hopen dat er nog veel meer boeken van de hand van Claire North zullen verschijnen!

Huid op huid – Claire North
Bekijk op bol.comPaperback, 384 pagina’s, uitgeverij Nieuw Amsterdam

Screenshot-2014-09-17-at-08.57.04